עמוד:14

14 גילויים : ד . ארבעה תאריכים בריבוע | © כל הזכויות שמורות למטח 10 134, 147, 6, 13 5, 11 3, ג . האם לדעתכם סכום המספרים בריבוע הוא תמיד זוגי, תמיד אי-זוגי או תלוי בריבוע ? תמיד זוגי . הסבירו : בדקו את תשובתכם בכמה ריבועים על הלוח ( אפשר לבדוק גם בלוחות של חודשים אחרים ) . סכום שני מספרים זוגיים הוא מספר זוגי, וסכום שני מספרים אי-זוגיים הוא גם זוגי, לכן הסכום בריבוע תמיד זוגי . ד . מצאו עוד תכונות מעניינות המתאימות לכל ריבוע מספרים דומה בלוח : תכונות אפשריות : • בכל שורה המספרים עוקבים . • בכל טור ההפרש בין המספרים הוא 7 . • סכום המספרים בטור הימני גדול ב- 2 מהסכום בטור השמאלי . • סכום המספרים בשורה התחתונה גדול ב- 14 מסכום המספרים בשורה העליונה . • סכומי המספרים בשני האלכסונים שווים זה לזה . בעמודים הבאים נעסוק בהרחבה בתכונות המתאימות לתאריכים בריבועים שצורתם 2 × 2 , לכן רצוי לדון רק בתכונות שימצאו התלמידים בעצמם . אנו ממליצים לבקש מהתלמידים להסביר מדוע התכונות שהם מצאו אכן מתקיימות . 3 . נחליט שלכל תאריך בריבוע יש "משקל" השווה למספר המציין אותו . לדוגמה : משקלו של המספר 3 הוא 3 . א . סדרו את המספרים שבכל ריבוע על הנדנדה כך שהיא תהיה מאוזנת – אותו משקל בשני הצדדים . כדאי להבהיר לתלמידים את משמעות המילה "משקל" בהקשר זה ולתת דוגמאות, כגון שאלה זו : אילו מזוגות המספרים האלה מאזנים זה את זה ? 4 3 1110 10 4, 11 3,

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר