עמוד:34

34 גילויים : קוביות משחק | ט . בונים רכבות | © כל הזכויות שמורות למטח בנייה של רכבת מ- 4 קוביות היא משימה מורכבת יותר, ומומלץ להתנסות בה תחילה בעצמכם . הקושי כאן נעוץ בעובדה שבניית שתי סדרות של מספרים עוקבים על פאות סמוכות דורשת ברוב המקרים שימוש במספרים שאינם נמצאים על פאות סמוכות ( למשל 3 ו- 4 ) . האפשרות היחידה היא לבנות את הרכבת הזאת : אם מתירים בנייה בסדרות עולות ויורדות בכיוונים הפוכים, אפשר לבנות גם את הרכבות האלה : אפשר להסתפק בכך שהתלמידים ימצאו את הסדרות המתאימות בדרך של נסייה וטעייה, בלי לדרוש מהם לנתח במדויק את המצב או למצות את כל האפשרויות . פעילויות 4 ו- 5 מבהירות את העובדה שהסתכלות על הקוביות משני צדדים נגדיים הופכת גם את כיוון הסדרה . בשלב זה התלמידים יודעים שסכום המספרים שעל שתי פאות נגדיות של קובייה הוא 7 . כעת עליהם ליטול את נקודת המבט של המתבונן בקוביות ולהשתדל שלא להתבלבל בכיוונים . כך, למשל, אם המספר 2 מופיע בצד שמאל ( מנקודת מבטו של ישי ) , אז המספר המתאים ( 5 ) יופיע בצד ימין ( מנקודת מבטו של יונתן ) . 3 . בְּנוּ רַכֶּבֶת מֵ- 4 קֻבִּיּוֹת כָּךְ שֶׁהַמִּסְפָּרִים שֶׁעַל גַּג הָרַכֶּבֶת וְגַם הַמִּסְפָּרִים שֶׁעַל אַחַד הַצְּדָדִים שֶׁל הָרַכֶּבֶת יִהְיוּ מִסְפָּרִים עוֹקְבִים . כִּתְבוּ אֶת הַמִּסְפָּרִים שֶׁעַל גַּג הָרַכֶּבֶת : כִּתְבוּ אֶת הַמִּסְפָּרִים שֶׁעַל תַּחְתִּית הָרַכֶּבֶת : כִּתְבוּ אֶת הַמִּסְפָּרִים שֶׁעַל צַד אֶחָד שֶׁל הָרַכֶּבֶת : כִּתְבוּ אֶת הַמִּסְפָּרִים שֶׁעַל הַצַּד הָאַחֵר שֶׁל הָרַכֶּבֶת : או 3456 4 3 2 1 4321 4 3 2 1 6543 6 5 4 3

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר