עמוד:9

כל העקרונות הנוגעים למדידה ביחידות מידה שרירותיות שהוזכרו בסעיף הקודם נכונים גם למדידה ביחידות מידה מוסכמות . לצורך מדידת האורך אפשר ליצור סרגל שבו המידות מסומנות במקום למדוד פיזית על ידי הנחת יחידות המידה זו אחר זו . הוראת הנושא “מדידת אורך“ בכיתה א איננו מגדירים בפרק את המושג “אורך" . המושג מתברר לתלמידים בתוך כדי ביצוע הפעילויות השונות . הפרק בכיתה א‘ עוסק בכל ארבעת השלבים שפורטו לעיל : א . השוואה ישירה ב . השוואה בעזרת מתווך ג . מדידה ביחידות מידה שרירותיות ד . מדידה ביחידות מידה מוסכמות העיסוק בשלושת השלבים הראשונים יוצר תשתית אינטואיטיבית להבנת מושג האורך . לפיכך חשוב שהתלמידים יתנסו בכל אחד מהשלבים האלה לפני שהם מודדים אורך ביחידות מוסכמות . על אף שהתלמידים מכירים את המושגים ארוך וקצר , לא תמיד הם מצוידים בכלים למדידה, והם נוטים להסתפק במראה עיניים בלבד כשהם נדרשים להשוות אורכים . זאת הסיבה שבחרנו לשים דגש מיוחד על פעילויות שבהן מראה העיניים מביא לידי טעות בשיפוט האורך, כגון : אשליות תפיסתיות ידועות . התלמידים מתבקשים קודם לשער על פי מראה העיניים מה ארוך יותר ולאחר מכן להשוות את השערתם לתוצאה המתקבלת מההשוואה בפועל . חשוב להשוות את ההשערה שלפני המדידה למסקנה המתקבלת לאחר המדידה כדי להדגיש את חשיבות המדידה, דבר שהתלמידים מתקשים להבין בשלב זה . בפרק עוסקים גם במדידה בעזרת סרגל . תלמידים רבים שוגים במדידה בעזרת סרגל, שגיאות הנובעות בדרך כלל מחוסר הבנת המשמעות של המדידה : התלמידים אינם מבינים את משמעות המספרים המסומנים על הסרגל . לדוגמה, נתון הקטע המסורטט הזה : 5 1 0 9 מדידת אורך

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר