עמוד:12

בפעילות 2 המלך מבקש שרביט שהאורך שלו הוא בדיוק-בדיוק כמו הגובה שלו . על התלמידים למצוא שרביט מתאים מבין השרביטים שבסוף החוברת ולהדביקו ליד המלך . רצוי לבקש מהתלמידים לנסות להעריך תחילה לפי מראה עיניים בלבד איזה מהשרביטים הוא המתאים . רק לאחר מכן יש לבקש מהם למצוא את השרביט המתאים על ידי השוואה ישירה ולבדוק אם צדקו בהערכה שלהם . הפרש האורכים בין כל שני שרביטים סמוכים בחוברת הוא במכוון הפרש קטן - חצי סנטימטר : הפרש כזה קשה לראות בעין, ולכן נדרשת השוואה ישירה והקפדה על דיוק . יש לתת לתלמידים למצוא את הדרך שלהם להשוואה . בדיון המסכם יש להדגיש שהגובה של המלך נמדד מכף רגל ועד ראש, ולכן השרביט המבוקש צריך להתאים בדיוק למרחק בין שני הקווים המרוסקים שבציור . בפעילות 3 המלך מבקש שיהיה לה השרביט הארוך ביותר בממלכה . זוהי פעילות כיתתית : אוספים מהתלמידים את כל השרביטים ומחלקים מחדש באופן אקראי שרביט אחד לכל תלמיד ( בשאר השרביטים אין משתמשים ) . כל תלמיד רושם את שמו על גב השרביט, ולאחר מכן הכיתה כולה מתבקשת למצוא את השרביט הארוך ביותר בממלכה . מכיוון שלשרביטים יש רק 5 אורכים שונים, בידי כמה תלמידים יהיה השרביט הארוך ביותר . מכיוון שבפעילות זו כל הכיתה משתתפת, הפעילות מזמנת דיונים בין התלמידים והשוואות ישירות של אורכי השרביטים . מומלץ לתת לתלמידים להסתובב בכיתה ולמצוא בעצמם את השרביט הארוך ביותר ללא הדרכה . אף שהפעילות גורמת קצת רעש בכיתה, התלמידים נהנים מאוד לעשותה . זו הזדמנות לצפות בדרכי הפתרון שהתלמידים חושבים עליהן ובדיונים ביניהם . בדיון שבסוף הפעילות אפשר להציג לפני תלמידי הכיתה את השרביט שנבחר כארוך ביותר ולבדוק יחדיו על הלוח אם אכן זהו השרביט הארוך ביותר . אפשר להמשיך ולעשות פעילויות נוספות עם השרביטים . להלן כמה הצעות : א . מספרים לתלמידים שבוקר אחר קם המלך וביקש את השרביט הקצר ביותר בממלכה . חוזרים על הפעילות הקודמת, אלא שבפעם זו מחפשים את השרביט הקצר ביותר . ב . מחלקים לכל תלמיד שרביט . מזמינים ללוח חמישה תלמידים ומבקשים שיסתדרו בזמן קצר ככל האפשר לפי אורכי השרביטים שברשותם - מהשרביט הקצר ביותר ועד לארוך ביותר . ג . מחלקים את הכיתה לקבוצות ועורכים תחרות בין הקבוצות - איזו קבוצה תסדר את השרביטים שלה לפי האורך ( מהקצר לארוך ) בזמן הקצר ביותר . בפעילות 4 מוצגת אשליה אופטית ידועה : לשני הקטעים המסורטטים בדף שקפים 1 שבסוף החוברת - הקטע הירוק והקטע האדום - יש אותו האורך, אך בגלל האשליה האופטית הם נתפסים בעינינו כשונים . יש לבקש מהתלמידים לשער איזה קטע הוא הארוך יותר . 12 מדידת אורך

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר