עמוד:14

בפעילות 6 מוצגים ארבעה זוגות של ליצנים - בוטי ורובי . התלמידים מתבקשים לשער איזה ליצן בכל זוג גבוה יותר או שהם שווים בגובהם . ראשית יש להבהיר את הכוונה בפעילות - משווים את אורכי הליצנים מכף רגל ועד קצה הראש . יש לערוך דיון על השערותיהם של התלמידים ולבקש מהם להציע כיצד לבדוק . קורה שתלמידים מתרשמים מתכונה אחת של הליצן ( חלק מהליצן ) וקובעים על פיה את האורך . לדוגמה, בסעיף ב ייתכן שיענו : “רובי גבוה יותר כי יש לו צוואר“ . במקרה כזה רצוי לערוך דיון ולציין : “אבל לליצן האחר, לבוטי, יש רגליים ארוכות יותר“ . כמו כן בדיון על דרכי הבדיקה יש תלמידים שאינם מרגישים צורך לבדוק - הם מסתפקים במראה העיניים . יש להזכיר להם את הפעילויות הקודמות שבהן הם נוכחו שמראה העיניים יכול להטעות ואין להסתמך עליו במקרים שהעצמים המושווים קרובים באורכם ( במקרים קיצוניים וברורים אפשר להסתמך על מראה העיניים ) . יש תלמידים שמשווים את גובהי הליצנים בעזרת הידיים . יש לערוך על כך דיון במליאה ולשאול את הכיתה אם דרך זו נכונה . בפעילות 1 בעמוד 14 יש קומיקס שמסופר בו על הנסיך שמדד בעזרת הידיים . מטרת הסיפור להדגים שמדידה בידיים אינה שיטה מדויקת . הנה דוגמה נוספת להצעה של תלמידים לדרך השוואה של הליצנים ( מתוך שאלה שהייתה בחוברת הניסוי ) : תלמידים כתבו מספרים לאורך כל ליצן וטענו שהליצן הימני, שלידו הצליחו לכתוב יותר מספרים ולהגיע למספר גדול יותר ( 17 ) , הוא הגבוה יותר . מומלץ לדון במליאה על ההצעות השונות של התלמידים לדרכי ההשוואה של אורכי הליצנים . לאחר שהתלמידים כותבים את השערותיהם יש לבקש מהם להשוות בעזרת השקפים שבדף שקפים 2 : בכל סעיף מניחים את הליצן רובי המתאים על הליצן בוטי או בצמוד לו ומשווים באופן ישיר . ראו בעמוד הקודם הערה כללית על השערות התלמידים . 14 מדידת אורך

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר