עמוד:13

3 1 ב . שני החלקים שווים בפעילות 3 מיישמים את שני הנושאים שנלמדו עד כה : תרגילים שאחד החלקים בהם הוא 5 ותרגילים ששני החלקים בהם שווים . בשורות של החוגים "שחייה", "מוזיקה" ו"בישול" מתאים תרגיל חיסור וגם תרגיל חיבור ( למשל בשורה של "שחייה" מתאים התרגיל הישיר : 10 = 8 - 18 כמו גם המשוואה : 18 = 8 + 10 ) . יוֹצֵא מִן הַכְּלָליוֹצֵא מִן הַכְּלָל - דבר מסוים יהיה יוצא דופן בקבוצה כאשר כל שאר הדברים בה חולקים תכונה משותפת או תכונות משותפות שאין הוא שותף לה או להן . בפעילות זו יש שלוש מנות גלידה שגבעול הדובדבן בהן פונה ימינה : ומנת גלידה אחת בסעיף ב שגבעול הדובדבן בה פונה שמאלה . שימו לב שכל מנות הגלידה זהות לחלוטין, פרט לצבע הגביע השונה בין מנה למנה ולכיוון של גבעול הדובדבן . התלמידים יכולים למצוא גם פתרונות אחרים . יש לקבל פתרונות אם הם מנומקים היטב, אולם כדאי לשים לב שההנמקות מובנות לכל התלמידים ואינן לקוחות מעולמו הפרטי של התלמיד המנמק . הנמקה מסוג "הגלידה הזאת יוצאת דופן כי אף פעם לא אכלתי גלידה בגביע ירוק" אינה מוצלחת כי היא פרטית . עמודים 14 - 16 בעמודים אלה עוסקים בפתרון תרגילים שאחד החלקים בהם גדול ב - 1 מהאחר בעזרת תרגילים ששני החלקים בהם שווים . בפעילות 4 ממחישים בציורים את הקשר בין תרגיל ששני החלקים בו שווים ( למשל, בסעיף א 6 + 6 ) ובין תרגיל שאחד החלקים בו גדול ב - 1 מהאחר ( 6 + 7 ) . כדי שהסיטואציה המצוירת תהיה מובנת, כדאי מאוד לבצע פעילות דומה עם עצמים מוחשיים לפני הפעילות בספר : מציגים לתלמידים שתי שקיות או קופסאות ומְסַפרים שבכל אחת מהן יש 6 חרוזים . שואלים : כמה חרוזים יש בסך הכול ? כותבים תרגיל מתאים : 12 = 6 + 6 . מוסיפים לאחת השקיות חרוז נוסף . שואלים : כמה חרוזים יש עכשיו בסך הכול ? כמה בכל שקית ? כותבים תרגיל מתאים : 13 = 7 + 6 ( או 13 = 6 + 7 ) מתחת לתרגיל הקודם . מסתכלים על שני התרגילים ודנים : מה שונה ביניהם ? מסכמים : כאשר אחד החלקים גדל ב - ,1 גם הסכום גדל ב - 1 . ָ דְ ג ב א אֵיזֶה צִיּוּר יוֹצֵא דֹּפֶן ? הַקִּיפוּ אוֹתוֹ .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר