עמוד:5

5 מבוא לפרק ייצוגים לפעולת הכפל בפרק סיפור מסגרת : רכבות של חיפושיות בתחילת הפרק הקבוצות מוצגות לתלמידים בסיפור מסגרת של רכבות צעצוע של חיפושיות – על כל אחת מהחיפושיות ברכבת יש אותו מספר כתמים ( כלומר, קבוצות שוות ) . מספר החיפושיות ברכבת מייצג את מספר הקבוצות . מספר הכתמים שעל גב כל חיפושית מייצג את מספר האיברים בכל קבוצה . לדוגמה : ברכבת המצוירת כאן יש 3 חיפושיות, ועל כל חיפושית יש 5 כתמים . על כל הרכבת יש 15 כתמים בסך הכול . אפשר לתאר את הרכבת בתבנית הזו : 3 חִפּ וּשִׁיּוֹת 5 כְּתָ מִים עַל כָּ ל חִפּ וּשִׁית 15 כְּתָ מִים בְּסַךְ הַכֹּל לרכבת זו מתאימים תרגילי הכפל : 15 = 5 × 3 ו - 15 = 3 × 5 . הערה : בהמשך נשתמש ב"ציור בקיצור" כדי לתאר את רכבת החיפושיות הזו, כך : 5 5 5 או כך : בחרנו בסיפור מסגרת להוראת הכפל, משום שהמושגים “קבוצה“, “מספר האיברים בכל קבוצה“ ו“קבוצות שוות“ מופשטים מדי לשלב לימוד התחלתי, ולכן קשים לתפיסה ( בהמשך הפרק נעסוק גם בהם ) . היתרונות של ייצוג זה : א . הוא מייצג קבוצות באופן ברור מבחינה חזותית . ב . קל ליישם אותו בעצמים זמינים . ג . קל לצייר אותו . ד . קל לדמיין אותו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר