עמוד:6

6 מבוא לפרק אבזרים חשוב מאד ללוות את העבודה בחוברת בעצמים . צריך שיהיו עצמים לייצוג החיפושיות ( הקבוצות ) ועצמים לייצוג הכתמים שעל החיפושיות ( העצמים בכל קבוצה ) . ייצוג החיפושיות : אנו מציעים להשתמש בפתקיות ריבועיות בדומה לאלה : ייצוג הכתמים : אנו מציעים להשתמש ביחידות הריבועיות הקטנות ממארז האבזרים . את התרגיל 3 × 4 אפשר לייצג בעצמים כך : או כך : הערה : בהמשך יוכלו התלמידים לייצג באמצעות הפתקיות והריבועים כל סיטואציה אחרת של קבוצות שוות . סיפור מסגרת : רכבות של ארגזים ייצוג נוסף של מצבי כפל המופיע במהלך הפרק הוא של ארגזים על קרונות רכבת – על כל קרון יש אותו מספר ארגזים . בייצוג זה מספר הקרונות ברכבת מייצג את מספר הקבוצות, ומספר הארגזים שעל כל קרון מייצג את מספר האיברים בכל קבוצה . מטרתו העיקרית של ייצוג זה היא להקל את המעבר למלבן כפל, המהווה ייצוג נוסף לתרגילי כפל . 5 . אֶת הָ אַרְגָּ זִים שֶׁבָּ רַכֶּבֶת הַזֹּאת אֶפְשָׁ ר לְסַדֵּר בְּצוּרַת מַלְבֵּן . כָּ ךְ : אוֹ כָּ ךְ : שימו לב, אין הבדל בין שני המלבנים שהתקבלו משני הסידורים ; למעשה הם מלבן אחד במנח שונה ומתאימים לו שני התרגילים : 24 = 4 × 6 ו - 24 = 6 × 4 . במלבן כפל מתאים להראות שב - x קבוצות שבכל אחת מהן y איברים יש אותו מספר איברים בסך הכול כמו ב - y קבוצות שבכל אחת מהן x איברים . בשני המקרים מתאים אותו התרגיל ; לפיכך המלבן מהווה הקדמה לנושא של שני מצבי כפל לאותו תרגיל, שיפורט בהמשך המדריך .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר