עמוד:8

8 מבוא לפרק בחלקו השני של הפרק עוסקים בכל קבוצת עמודים בכפולות של מספר מסוים . כדי לעזור לתלמידים לזכור את הכפולות – אנחנו משתמשים לפעמים בדימוי מאפיין לכל כפולה, לדוגמה : אחד הדימויים לכפולות של 4 הוא רגליים של כלב, ולפיכך כדי לדעת כמה הם 4 × 3 אפשר להיעזר בדימוי של מספר הרגליים של 3 כלבים . בפרק נלמדים סוגי התרגילים האלה : כפל ב - 4 – מעמוד 74 כפל ב - 3 – מעמוד 79 כפל ב - 6 – מעמוד 82 כפל ב - 1 וכפל ב - 0 – מעמוד 50 כפל ב - 5 – מעמוד 59 כפל ב - 10 – מעמוד 63 כפל ב - 2 – מעמוד 69 יש חשיבות גדולה לידיעת לוח הכפל בעל - פה . תלמידים שאינם יודעים לפתור בעל - פה את התרגילים מלוח הכפל יתקשו בעתיד בלימוד נושאים שבהם נחוץ לפתור תרגילי כפל ( כמו כפל מאונך, פתרון בעיות והרחבת שברים ) – הם יתקדמו לאט ויחושו חוסר ביטחון . יש כמה דרכים שעוזרות בלימוד עובדות לוח הכפל, ובפרק הנוכחי אנו משלבים שיטות שונות . אחד הכלים שאנו נעזרים בו הוא שימוש ב סדרות ( הרחבה על כך בהמשך ) : לימוד לוח הכפל בסדר מסוים לפי הכפולות . למשל, אם התלמידים מכירים היטב את הסדרה של דילוגי חמש ( . . . 15 10, 5, 0, ) ולומדים במקביל את הכפולות של ,5 ידע זה מסייע להם בשני אופנים : ראשית, הם יודעים שכפולה של 5 נמצאת בתוך הסדרה הנלמדת, ושנית, הם יכולים להיעזר בתרגיל שהם כבר יודעים כדי לפתור תרגיל שהם אינם יודעים . לדוגמה, כדי לפתור את התרגיל 6 × 5 אפשר להיעזר בפתרון התרגיל 5 × 5 ואז לחפש את המספר הבא אחריו בסדרה . בלימוד הסדרות אפשר להיעזר בדימוי מוחשי : כפל ב - 5 יזכיר לתלמידים כפות ידיים, כפל ב - 3 יזכיר להם גלגלים של תלת - אופן ועוד . פעילויות מומלצות - סדרות מומלץ מאד לעסוק בסדרות מספרים בדילוגים שווים . למידת סדרות כאלה תומכת בפיתוח תובנת המספר ועוזרת לשינון עובדות הכפל . הנה כמה הצעות לפעילויות : 1 . התלמידים מדקלמים בקול את הסדרה – ילד אחד מתחיל, ילד אחר ממשיך וכן הלאה . 2 . מציגים לפני התלמידים ( אפשר על הלוח ) שני מספרים עוקבים מתוך סדרה, לדוגמה ,15 ,20 ושואלים מאיזו סדרה הם לקוחים ומה גודל הדילוג בסדרה . 3 . נותנים לתלמידים דפי עבודה שבהם סדרות חלקיות, לדוגמה : 20 15, ,___ ,___ 0, ומבקשים להשלים אותן ( כשהמספר הראשון חסר, הפעילות קשה יותר ) . 4 . מציגים לפני התלמידים מספר אחד ( לדוגמה 18 ) ושואלים אותם מאיזו סדרה המספר לקוח ואם יש אפשרויות נוספות . זו פעילות אתגרית אך מומלצת . 5 . מציגים שני מספרים מתוך סדרה ומבקשים מהתלמידים להשלים את הסדרה בכמה דרכים, לדוגמה : 24 , . . . . 0, ( אפשר להשלים סדרה של דילוגי ,2 ,3 4 ועוד ) . גם זו פעילות אתגרית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר