עמוד:9

9 מבוא לפרק ככל שהמספרים רחוקים אלה מאלה, במקרה זה מ - 0 עד 24 ולא מ - 0 עד ,12 הפעילות קשה יותר, ולכן אפשר לשנות את גודלי המספרים כדי להתאים את הפעילות למספר גדול יותר של תלמידים . דיונים בדרכי פתרון מומלץ לקיים דיונים שבעזרתם יתמקדו התלמידים בדרכי פתרון לתרגילי הכפל השונים . דוגמה לדיון : איך כדאי לפתור את התרגיל 2 × 10 ? תלמידים שונים יציעו דרכים שונות, למשל : לספור בזוגות ( 20 . . . 6 4, 2, ) או לחבר עשר פעמים 2 ( . . . 2 + 2 + 2 ) או לחבר 10 + 10 . חשוב שהדיון יהיה קבוצתי, כדי שהתלמידים יהיו חשופים לדרכים שונות, וכל תלמיד יאמץ לעצמו את דרך הפתרון הנוחה לו . היכולת לפתור בדרך נוחה יוצרת גמישות החשובה לתלמידים . במקומות שונים בפרק אנו גם מציגים דרכים שונות שילדים נוקטים כאשר הם פותרים תרגיל כפל או כשהם מוצאים את מספר האיברים של כל הקבוצות . לדוגמה, בעמוד 48 : בִּדְקוּ אֶת עַצְמְכֶםבִּדְקוּ אֶת עַצְמְכֶם בפרק יש שני מבדקים המיועדים לבדיקה עצמית : א . ליחידות א - ה – עמודים 55 - 58 ב . ליחידות ו - יא – עמודים 87 - 89 5 . חֲמִשָּׁ ה יְלָ דִים פָּ תְרוּ אֶת הַתַּרְגִּיל הַזֶּה : = 6 × 5 . 30 25, 20, 15, 10, 5, 30 = 6 + 6 + 6 + 6 + 6 30 24, 18, 12, 6, 30 = 5 + 5 + 5 + 5 + 5 + 5 דִּיּוּןדִּיּוּן לִפְנֵיכֶם שְׁתֵּי רַכָּ בוֹת : 6 66 6 556 55 5 5 א . הַאִם שְׁתֵּי הָ רַכָּ בוֹת מַתְאִימוֹת לַתַּרְגִּיל = 6 × 5 ? ב . אֵיזוֹ רַכֶּבֶת מַתְאִימָ ה לַפִּתְרוֹן שֶׁל כָּ ל יֶלֶד ? מִתְחוּ קַו מֵהָ רַכֶּבֶת אֶל הַיֶּלֶד . ג . אֵיזוֹ דֶּרֶךְ אַ תֶּם מַעֲדִיפִים ? הַסְבִּירוּ . וַאֲנִי זוֹכֵר שֶׁ- 5 כָּפוּל 6 שָׁוֶה 30 . בִּנְיבִּנְיָָ מִיןמִין יִשְׂרָ אֵליוֹסִי נַפְתָּ לִי יש לקבל כל תשובה של התלמידים מכיוון שדרך הפתרון היא עניין אישי . הדבר החשוב הוא ההסבר לדרך שבה התלמיד בוחר . נוסף על כך, אפשר לשאול את התלמידים אם אפשר לפתור את התרגיל גם בעזרת מלבן .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר