עמוד:14

14 א . מה יותר ? מה פחות ? בפעילות 2 בחלק מהסעיפים מומלץ לשאול גם את השאלה ההפוכה, למשל בסעיף א נוכל לשאול גם : "ואם כך, מה יש בציור פחות – בנים או בנות ? " . כאשר נגיע לסעיף ד נוכל לתת לתלמידים להשלים בעצמם את השאלה ההפוכה : "ואם כך . . . " ( מי צעיר יותר – מנחם או יונתן ? ) כדאי לבקש מהתלמידים לחשוב על סוגי השוואה נוספים . בין האפשרויות הרבות : כמות, גודל, גיל, גובה, משקל, מספר הפעמים שהפעילות בוצעה, חוזק ועוד . פעילות 3 דיון פתיחה : בעמוד 6 בסעיף ד הייתה שאלה העוסקת בהשוואת גילים, וענינו עליה ללא בעיה . מדוע כאן איננו מצליחים לענות ? ( בעמוד 6 יכולנו להיעזר בציור כדי לדעת שמנחם מבוגר יותר . אולם לפי הציור כאן איננו יכולים לדעת מי מהבנות צעירה יותר ) . בסעיף ב התלמידים מתמודדים עם נתונים מיותרים ועליהם לקבוע : אילו נתונים חשובים ? אילו אינם חשובים ? מדוע ? האם נתון שיש בו מספר הוא בהכרח חשוב ( הבלון הסגול, לדוגמה ) ? האם נתון שאין בו מספר ( כמו הבלון הירוק ) אינו חשוב ? פעילות 4 - מה ההיפך ? הבנת קשרי ההשוואה והבנת היחסיות שלהם דורשת את היכולת להפוך אותם : אם a גדול מ - b אז b קטן מ - a . אפשר לבקש מהתלמידים להציג דוגמאות משלהם למשפטים הפוכים . פעילות 5 בַּלָּ"שׁ - בְּעָיוֹת לֹא שִׁגְרָתִיּוֹתבַּלָּ"שׁ - בְּעָיוֹת לֹא שִׁגְרָתִיּוֹת בשאלה זו על התלמידים לנמק את תשובתם מבלי למנות אחד אחד את מספר הסוכריות הכחולות והאדומות של כל נכד ונכד . אפשר לבדוק ולהגיע למסקנה שלכל הנכדים חבילות זהות בגודלן ( 10 שורות ו - 10 טורים, 100 סוכריות לכל נכד בסה"כ ) ושמספר הסוכריות האדומות שווה למספר הסוכריות הכחולות בכל אחת מהחבילות . נתבונן בחבילה של משה : אפשר לסרטט קווים ולחלק את החבילה ל - 4 חלקים שווים : נתבונן בארבעת הריבועים שהתקבלו – שני ריבועים אדומים ושני ריבועים כחולים : מְנַחֵםמְנַחֵם יוֹניוֹנָָ תתָָ ןן הַחֲבִילהַחֲבִילָָ ה שֶׁל מֹשֶׁהה שֶׁל מֹשֶׁה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר