עמוד:9

9 א . חזרה והעמקה בפעילות 3 מופיעים במפורש מצבי כפל שונים לכל תרגיל . לאחר מתיחת הקווים, התלמידים מגלים כי לתרגיל 3 × 4 מתאימים האריחים בצבעים אדום וכחול, וכי לתרגיל 4 × 2 מתאימים האריחים בצבעים ורוד וסגול . לתרגיל 3 × 3 מתאימים האריחים בצבע צהוב . אפשר לשאול את התלמידים אם אריחים נוספים יכולים להתאים לאותו תרגיל ומדוע . לתרגיל 4 × 4 אין צבע מתאים, ואפשר לשאול את התלמידים כיצד יש לצבוע אריחים המתאימים לו . כדי לצבוע אריחים המתאימים לתרגיל 3 × 2 אפשר לצבוע בצבע אחד 2 קבוצות של 3 אריחים ובצבע אחר 3 קבוצות של 2 אריחים, כיוון ששני הגורמים – מספר הקבוצות ומספר האריחים בכל קבוצה, מתחלפים ביניהם . עמודים 7 - 8 פעילות 4 עוסקת אף היא בשני מצבי כפל לאותו תרגיל, הפעם על ידי ציור קבוצות, במטרה להחליט באיזה מהם נוח יותר להשתמש לפתרון תרגיל נתון . הכוונה היא שחשיבה על שתי דרכים אלו ובחירת הדרך היעילה מביניהן תסייע בפתרון תרגילי כפל, בייחוד לתלמידים שאינם זוכרים את עובדות הכפל בעל - פה . חשוב לציין, כפי שכתוב בהערה בתחתית העמוד, שילדים שונים יעדיפו דרכים שונות לפתרון אותו תרגיל ואין לחייב אותם להשתמש בדרך מסוימת . לדוגמה, בפעילות 5 יהיו תלמידים שיהיה להם קל יותר למצוא את הכמות המתאימה ל - 2 קבוצות של 9 ( למשל על ידי תרגיל החיבור 9 + 9 ) ויהיו תלמידים שיהיה להם קל יותר למצוא את הכמות המתאימה ל - 9 קבוצות של 2 ( למשל על ידי דילוגים בזוגות : ,2 ,4 ,6 ,8 ,10 ,12 ,14 ,16 18 ) . בכל מקרה, חשוב שכל התלמידים יכירו את שני המצבים ( במקרה שבו הגורמים אינם שווים ) המתאימים לתרגילי כפל . התנסות בפתרון בדרכים השונות והחשיבה עליהן יובילו את התלמידים לגמישות בעת פתרון תרגילים . בפעילות 8 רק בסעיף ח יש שתי אפשרויות להשלמה : 5 = 0 + 5 5 = 0 - 5 . פעילות כתב סתריםכתב סתרים ( עמוד 8 ) פעילויות "כתב סתרים" המופיעות בפרקים הן פעילויות קדם אלגבריות . בפעילויות אלו יש צורות המייצגות מספרים . הצורות הן כמו משתנים : הן מייצגות מספרים שונים בביטויים מתמטיים שונים, לדוגמה יכול לייצג מספרים שונים בתרגיל __ = + 3 . אם מוסיפים את הנתון 6 = , אפשר לפתור את התרגיל בדרך אחת בלבד : 9 = 6 + 3 . אם מציבים מספר אחר, לדוגמה 2 = , פתרון התרגיל הוא : 5 = 2 + 3 . בכיתה א עסקו התלמידים בהצבות לפי מפתח כתב סתרים נתון . דוגמה : נתון המפתח הזה : 10 = 20 = התלמידים מתבקשים לפתור את התרגיל : = - 10 20 = - 10 לכן זהו פתרון התרגיל :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר