עמוד:13

3 1 ב . פתרון תרגילי חילוק עם שארית הציור הסכמתי מסייע במעבר מייצוג מוחשי ומדויק של התרגיל לייצוגו בצורה מופשטת יותר, והוא יוביל בהמשך לחישוב בעל פה . הדיון מאפשר לתרגל את דרך ה"ציור בקיצור" בשתי הדרכים . 6 6 6 6 6 6 6 2 כך תפתור יעל את התרגיל : ( שארית 2 ) 7 = 6 : 44 . 2 7 7 7 7 7 7 כך תפתור יהודית את התרגיל : אגוזים שנשארו ( שארית 2 ) 7 = 6 : 44 . יהיו ילדים שידעו מהו מספר המגדלים או מהו מספר האגוזים בכל צלחת בלי להיעזר בסדרת הכפולות, על ידי שליטה בעובדות הכפל והחילוק, ויש לאפשר להם לעשות זאת ללא הציור . בפעילויות 11 ו- 12 פותרים תרגילי חילוק שיש בתוצאה שלהם שארית וכאלה שאין בתוצאה שלהם שארית . יש לאפשר לתלמידים היכולים לפתור את התרגילים ללא ציור לעשות זאת . ב פעילות 13 נעזרים בתוצאות של תרגיל חילוק שאין בהן שארית כדי לפתור תרגילי חילוק שיש בתוצאה שלהם שארית . ב סעיף א מוצגת סדרת תרגילי חילוק שהמחולק בהם גדל ב- 1 בכל תרגיל ( בדומה לפעילות 1 בעמוד 9 ולפעילות 7 בעמוד 14 ) , וכך אפשר לדעת שהשארית תגדל אף היא ב- 1 בכל פעם . כפי שכתוב בהערה למורה, אפשר לבקש מהתלמידים להמשיך את סדרת התרגילים ולדון אִתם באפשרויות השונות לשארית כשמחלקים ב- 7 . סעיף ב מוגדר אתגראתגר משום שאין בו הגדלה שיטתית של כל מחולק בהפרש קבוע מקודמו, כלומר לא מדובר בסדרה של תרגילים . למרות זאת אפשר לדעת את התוצאה על סמך התרגיל המודגש . לדוגמה : אם יודעים על פי התרגיל המודגש ש- 7 = 9 : 63 , בתרגיל 9 : 65 המחולק גדול ב- 2 מהמחולק בתרגיל הקודם, ולכן תהיה שארית ,2 כלומר ( שארית 2 ) 7 = 9 : 65 . אילו גדל המחולק ב- ,9 לא הייתה שארית . אֵיךְ יִפְתְּרוּ יָעֵל וִיהוּדִית אֶת הַתַּרְגִּיל ____ = 6 : 44 ? דדִִּּ יּוּןיּוּן

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר