עמוד:7

מבוא לפרק שתי משמעויות השבר הנלמדות בכיתה ד 1 . השבר כחלק מהשלם – היחס בין חלקים של היחידה ובין היחידה צורה מסוימת נבחרת להיות היחידה ( השלם ) . את היחידה שנבחרה מחלקים לחלקים שווים ( אפשר לחלק יותר מיחידה אחת ) ומסמנים כמה חלקים כאלה . השבר מתאר את היחס בין החלקים המסומנים ובין היחידה . המונה של השבר הוא מספר החלקים שסומנו, והמכנה של השבר הוא מספר החלקים השווים ביחידה אחת . 2 . השבר כחלק מכמות במשמעות הזאת עוסקים בפרק "שברים – חלק ג" . אמצעי המחשה – מקלות השברים בפרקי השברים של "מסלולים פלוס" לכיתה ד הלימוד של השברים – התכונות, יחסי הסדר ופעולות – מושתת על עיסוק מוחשי במקלות השברים שבמארז האבזרים . אורכו של כל מקל הוא 16 ס"מ, והוא מייצג יחידה אחת . הנה דוגמה לייצוג מספרים טבעיים במקלות ( המקלות מסורטטים בהקטנה ) : 1 2 3 המקלות מחולקים לחלקים שווים, וכל סוג של מקלות מחולק למספר שונה של חלקים שווים ( ,1 ,2 ,3 ,4 ,5 ,6 ,7 ,8 ,9 10 ו- 12 ) . במארז מקלות השברים יש שני מקלות מכל סוג, למעט מקלות השלישים והמקלות של ,1 שמהם יש שלושה כל אחד . משתמשים במקלות כדי לייצג את השברים כך : המכנה הוא מספר החלקים השווים המסומנים על מקל אחד ( היחידה ) , והמונה הוא מספר החלקים הצבועים על המקל ( או על כמה מקלות ) . לדוגמה : 1 4 2 3 3 2 7

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר