עמוד:12

א . שברים במילים ( שלישים ושישיות ) עמודים 4 – 6 בסוף הספר מצורף דף מצויר גדול ששמו "פארק צפריר", ובו בתים של ציפורים על עמודים . הגבהים של העמודים מתאימים לאורכי המקלות המחולקים, והתלמידים משתמשים במקלות כדי למדוד את גובהי העמודים . ב פעילות 1 התלמידים משתמשים במקל יחידה ( מקל שאינו מחולק ) , מודדים בעזרתו את גובה העמוד של הבית של הדרור המצויר בספר ומוודאים שגובהו יחידה אחת . ב פעילות 2 התלמידים תולשים את הדף של פארק צפריר מסוף הספר ומשתמשים במקלות יחידה כדי למדוד בעזרתם את גובהי העמודים של הנקר ( 3 יחידות ) ושל החוחית ( 2 יחידות ) . מומלץ שהתלמידים יכתבו את התוצאה של כל מדידה על הדף של פארק צפריר . ב פעילות 3 התלמידים מתבקשים למדוד את גובה העמוד של השחרור . בפעילות הזאת הם פוגשים לראשונה מצב שלא ניתן למדוד בו את גובה העמוד ביחידות שלמות, וזאת ההזדמנות להציג להם את המושג "שליש" . חשוב מאוד לדון עם התלמידים במושג החדש בהתאם לשאלות שבפעילות . יש לבקש מהם למצוא את מקל השלישים במארז המקלות, לצבוע בו שליש ולמדוד בעזרתו את גובה העמוד של השחרור ( 4 שלישים ) . במידת הצורך אפשר להיעזר במקל שלישים נוסף כדי למדוד את גובה העמוד . בשלב הזה אפשר גם לבקש מהתלמידים לצבוע את מקלות השלישים ולייצג שברים שונים כגון 2 שלישים, 3 שלישים, ו- 5 שלישים . בפעילות הזאת מתחיל העיסוק הממוקד בשלישים — לומדים על תכונותיהם ועל הקשר שלהם ליחידות . בשלב הזה עדיין אין מציגים את צורת הכתיבה הפורמלית של השברים, אלא מסתפקים בכתיבת השברים במילים, לדוגמה : 4 שלישים . ב פעילות 4 , ב סעיפים א ו- ב , התלמידים מודדים את הגבהים של העמודים שאפשר למדוד בשלישים ( עמוד הצופית – 2 שלישים, עמוד העורבני – 5 שלישים ) . ב סעיפים ג ו- ד הם חוזרים למדוד את העמודים שמדדו בפעילות 2 ביחידות שלמות גם בשלישים . גם בסעיפים האלה מומלץ לכתוב את תוצאות המדידה על הדף של פארק צפריר . למשל, על הבית של החוחית יהיה כתוב בשלב הזה 2 יחידות וגם 6 שלישים . ב דיון שלאחר פעילות 4 יהיו תלמידים שיגיעו להכללה שתוצאת המדידה בשלישים גדולה פי 3 מתוצאת המדידה ביחידות ( למשל : 2 יחידות = 6 שלישים ) . פינת הבלש עמוד 5 – ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 91 - 102 ) לפני העבודה ב פעילות 5 אפשר לבקש מהתלמידים לשער לאיזו נמלה הדרך הארוכה ביותר ולאיזו נמלה הדרך הקצרה ביותר . 12

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר