עמוד:14

א . שברים במילים ( שלישים ושישיות ) לסיכום הפעילות כדאי לדון בתשובות התלמידים ובנימוקיהם . בצורות שאפשר לצבוע בהן שליש בלי להוסיף קווי חלוקה, התלמידים מתבקשים לנמק ולומר שהצורה מחולקת לשלושה חלקים, ושלושת החלקים שווים . בצורות שאי אפשר לצבוע בהן שליש יכולים להיות שלושה חלקים אך החלקים אינם שווים ( בסעיפים ב ו-ג ) , או צורה המחולקת לחלקים שווים, אך לא לשלושה חלקים ( סעיפים א ו-ד ) . ב פעילות 9 כדאי לדון בצורות שב סעיפים ה ו- ו : האם יש לחלק צורה לשלושה חלקים כדי לצבוע 0 שלישים או 3 שלישים ? לא מוכרחים משום שב- 0 שלישים אין צורך לצבוע דבר, ו- 3 שלישים הם שלם, ולכן יש לצבוע את הצורה כולה . ב סעיף ז , המוגדר אתגר, יש מקרה מיוחד : צורה המחולקת ל- 6 חלקים שווים . אמנם המקרה אינו מתאים להגדרת השליש של חלוקה ל- 3 חלקים שווים, אך אם מתעלמים מחלק מקווי החלוקה המיותרים, אפשר לראות שהמשושה מחולק לשלושה חלקים שווים ולצבוע שליש מהצורה, למשל כך : ז שליש גם ב סעיף ח , המוגדר אתגר, על התלמידים להתעלם מקווי החלוקה של המשולשים ולהיווכח שכל משולש גדול הוא שליש מהצורה, למשל כך : ח שליש ח תשובה אפשרית נוספת לסעיף הזה : שליש ב סעיפים ט ו- י , המוגדרים אף הם אתגר, יש להוסיף קווי חלוקה כדי שיהיה אפשר לצבוע שלישים . אפשר לעשות זאת כך : י ט שני שלישיםשליש הפעולה של התעלמות מקווי חלוקה או הוספת קווי חלוקה, הנדרשת בסעיפים ז – י, קשה להבנה . לכן הסעיפים האלה מוגדרים אתגר, ואינם מיועדים בשלב הזה לדיון מעמיק עם הכיתה כולה . 14

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר