עמוד:14

14 זוויות ומשולשים לסיכום פעילות זו אפשר לשאול את התלמידים סדרה של שאלות : האם זווית בת x מעלות היא חדה או קהה ? ( בכל שאלה יהיה x מספר בין 0 ל - 180 . ) בפעילות 2 ( עמ' 20 ) כל אחת מהזוויות הנתונות שווה בגודלה לאחת הזוויות שבאוסף . יש שתי דרכים אפשריות לעבודה כאן ומומלץ להתאים אותן לרמת התלמידים : לדוגמה, בסעיף א : • לפני שהתלמידים ניגשים למדוד בזוויות מהאוסף הם יפעילו שיקול דעת ויפסלו את המידות שהם בטוחים מראש שאינן מתאימות . הזווית היא קהה ( גדולה מזוויות ישרה ) , ולכן ודאי שהיא תהיה גדולה מ - ° 90 . כלומר, המידות ° 60 ו - ° 80 אינן יכולות להתאים . נשארו שתי מידות המתאימות לזוויות קהות - ° 120 ו - ° 170 . ° 120 היא זווית קרובה יותר לזווית ישרה מזווית של ° ,170 ולכן היא מתאימה . בודקים את ° 120 בעזרת זווית הקרטון ורואים שאכן מידה זו מתאימה . • התלמידים משתמשים בזוויות מהאוסף ובדרך של נסייה וטעייה מחפשים את הזווית המתאימה . בפעילות 3 ( עמ' 21 ) מודדים זוויות של משולשים . גם כאן הזוויות הן בדיוק בגדלים של הזוויות מהאוסף . פעילות 4 ( עמ' 22 ) היא אתגר, כי כדי למצוא את גודל הזווית צריך למצוא את הצירוף המתאים של זוויות מהאוסף . בכל סעיף יש כמה אפשרויות לצירופים אפשריים . הנה מקצת התשובות : בסעיף א : ° 90 + ° 45 = ° 135 ° 60 + ° 75 = ° 135 בסעיף ב : ° 120 + ° 30 = ° 150 ° 60 + ° 90 = ° 150 ° 75 + ° 75 = ° 150 בסעיף ג : ° 60 + ° 45 = ° 105 ° 30 + ° 75 = ° 105 פעילות 5 עוסקת בגודלה של הזווית השטוחה, והיא משמשת הכנה לפעילות 6 שבעמוד הבא . בפעילות 6 ( עמ' 23 ) יוצרים זוויות שטוחות מצירופים של זוויות מהאוסף וכותבים תרגיל כפל לכל צירוף כזה . בפעילות זו כל תלמיד, לפי רמתו, רואה בשלב מסוים את הקשר בין התרגילים ובין הזוויות השונות . לדוגמה : 3 זוויות של ° 60 יוצרות זווית שטוחה ( ° 180 = ° 60 × 3 ) ומכאן אפשר להסיק ש - 6 זוויות של ° 30 יוצרות זווית שטוחה, כי 30 הם חצי מ - 60 . שאלות הרחבה לתלמידים מתקדמים : א . כמה זוויות של ° 15 נחוצות ליצירת זווית שטוחה ? ב . כמה זוויות של ° 15 נחוצות ליצירת זווית ישרה ? ג . הציעו עוד זווית לא מהאוסף שאפשר לקחת אותה כמה פעמים ולבנות זווית שטוחה . א| ° 60 ° 120 ° 80 ° 170

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר