עמוד:12

הבנת הנקרא והבעה 12 לפניכם קטע שכתבה שיר זיו, מורה ללשון בחטיבת ביניים בדרום הארץ . 3 קראו אותו וענו על השאלה שאחריו . לקראת פתיחת שנת הלימודים נזכרתי במחקר מרתק שקראתי לפני כמה שנים ושהשפיע על עבודתי כמורה . הפסיכולוג האמריקאי רוברט רוזנטל ערך מחקר עומק בכמה בתי ספר בארה"ב כדי לבדוק עד כמה היחס של המורים לתלמידים והאמונה ביכולתם להצליח משפיעים על הצלחתם בלימודים . רוזנטל העביר ל - 200 תלמידים מבחן שנועד לכאורה * לנבא פוטנציאל יוצא דופן להצלחה בלימודים . כעשרה ימים לאחר מכן חזר רוזנטל לכל אחד מבתי הספר ומסר למורים את הציונים של התלמידים . הוא רק לא סיפר להם שהוא לא בדק כלל את המבחנים, אלא חילק ציונים באופן אקראי * . לאחר שמונה חודשים חזר רוזנטל לבתי הספר וביקש להתבונן בציוני המחצית של התלמידים שנבחנו במבחן בתחילת השנה . למרבה הפלא, התלמידים ש"הצליחו" במבחן של רוזנטל קיבלו ציונים מעולים בתעודת המחצית, ואילו התלמידים שקיבלו ציונים נמוכים במבחן של רוזנטל הגיעו להישגים דלים גם בבית הספר . רוזנטל העריך שעצם הידיעה של המורים שלתלמידים מסוימים יש פוטנציאל לימודי גבוה, גרמה להם לטפח אותם ולקדם אותם בלימודיהם . מחקרו של רוזנטל מדגים היטב את ׳אפקט פיגמליון׳, או כפי שרבים נוהגים לכנותו : נבואה שמגשימה את עצמה . נראה שאנו מושפעים ממה שחושבים עלינו אפילו יותר ממה שאנחנו יודעים, וכפי שהיטיב לנסח זאת בודהה : "כל מה שאנחנו נוצר במחשבות שלנו, ועם המחשבות שלנו אנחנו יוצרים את העולם" . אנשים סביבנו, ובעיקר התלמידים שלנו, ניזונים מהדרך שבה אנו מעריכים אותם, ולכן חשוב שנקפיד לשדר להם מסר חיובי, מסר של מסוגלות ושל אמונה שהשנה הזו תהיה טובה יותר מקודמתה . שנה טובה ! א . בטקסט שכתבה שיר זיו מופיע המושג ׳אפקט פיגמליון׳ . הסבירו מהו אפקט פיגמליון והציגו דוגמה מתאימה . * לכאורה : למראית עין, בניגוד לאמת * אקראִי : מקרי, לא מכוון או מתוכנן

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר