עמוד:182

הפרדת רשויות רעיון הפרדת הרשויות נועד להגביל את השלטון ולמנוע ריכוזיות יתר בידי שליט יחיד . רעיון זה גובש במאות ה - 17 וה - 18 באירופה על ידי הוגים כמו ג'ון לוק ושארל מונטסקייה . לוק ראה בצורת שלטון ייצוגית ( שלטון של נציגים ) צורת שלטון המתחייבת מן המציאות . באמצעות נציגי העם , השלטון חייב לקבל את הסכמת העם לכל החלטה המגבילה את חירותם של האזרחים והפוגעת בקניינם , מכיוון שהחלטה כזו פירושה פגיעה בזכויות הטבעיות . לוק סבר שיש צורך לאזן בין הגורמים השונים הפועלים במסגרת השלטונית , כדי למנוע היווצרות מצבי משבר שבהם ההסדרים שהשלטון קובע יפגעו בזכויות הטבעיות של האזרחים במדינה . כך גובש רעיון הפרדת הרשויות . על פי לוק , הזכויות הטבעיות של האזרח יובטחו רק באמצעות הפרדת המערכת השיפוטית מהמערכת השלטונית . אם לא כן , האזרח יישפט על ידי גורם שהוא צד בסכסוך - המערכת השלטונית . על בסיס התפיסה שגיבש ג'ון לוק , פיתח שארל מונטסקייה את רעיון הפרדת רשויות . על פי רעיון זה , בכל מדינה צריכה להתקיים הפרדה בין תפקידי השלטון השונים : חקיקה , ביצוע ושיפוט , וזאת כדי למנוע ריכוז הכוח והעוצמה בידי רשות אחת . על בסיס זה נקבעו שלוש רשויות : רשות מחוקקת , רשות מבצעת , רשות שופמת . במושג רשות מבצעת אין מתכוונים בימינו לרשות שאך ורק מבצעת החלטות של הרשות המחוקקת אלא לממשלה הקובעת מדיניות , מחליטה החלטות ומבצעת אותן באמצעות המנגנון הביורוקרטי במשרדי הממשלה . הפרדת הרשויות הכרחית לפיזור מוקדי הכוח של השלטון במדינה . כך יובטחו בלימה ואיזון בין רשויות השלטון ותיווצר בניהן תלות הדדית . " ... כאשר הסמכות החקיקתית והסמכות הביצועית מאוחדות בידי איש אחד או בגוף אחד של מושלים , לא יכולה להיות חירות , וזאת משום החשש שיחוקקו חוקים עריצים על מנת לבצעם באופן שרירותי . כמו כן לא תהיה חירות אם הסמכות השיפוטית לא תופרד מן החקיקה והביצוע . לו צורפה סמכות זו לסמכות החקיקתית , היו חייו וחירותו של הנתין נתונים לשליטה שרירותית , שהרי השופט היה אז גם המחוקק . לו צורפה לסמכות המבצעת היה השופט מתנהג באלימות ובדיכוי . זה יהיה הקץ לחירות אם אותו איש או אותו גוף יהיה מופקד על שלוש הסמכויות : של חקיקה , של ביצוע החלטות ציבוריות ושל שפיטה . " מנטסקייה ,"וזת החוקים", .1748 עקרון הפרדת הרשויות נועד להגביל את השלטון , ועל ידי כך להבטיח את חירותו של האזרח מול הסכנה של עריצות השלטון , ואת תפקודה ויעילותה של המערכת השלטונית כולה . הצורך להשיג שתי מטרות אלה בו - זמנית הוביל ליצירתו של הדגם המקובל של הפרדת רשויות ברוב המדינות הדמוקרטיות כיום ( אם כי בצורות שונות ) . ההפרדה בין הרשויות אינה מלאה לגמרי , כל אחת מהרשויות ממלאת את התפקיד שהוטל עליה - חקיקה , ביצוע או שיפוט אך אין לה בלעדיות על תפקידה , ויש בסמכותה למלא תפקידים נוספים המשתייכים לתחום סמכותן של הרשויות האחרות . לדוגמה , בישראל , לממשלה כרשות מבצעת יש סמכות לחוקק חקיקת משנה .

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר