עמוד:

משתמשים במילות המפתח בהקשרים נוספים : צפיפות - בהקשר של הקטע מדובר על צפיפות הצמחייה . אפשר להזכיר גם את ההקשר של צפיפות בכיתה , צפיפות במקומות ציבוריים ועוד . שפע - מופיעה בהקשר של ריבוי כל המצוי ביערות הגשם : שפע של עצים וצמחים אחרים , שפע של ציפורים יפות , שפע של בעלי חיים ממינים שונים . "שפע" היא מילה כמעט יומיומית , ומשתמשים בה במגוון הקשרים : שפע ברכות ואיחולים , שפע מחמאות , שפע מוצרי בריאות וכן הלאה . צמחייה עבותה - פירוש המילה "עבות" - מסובך , מסועף , בעל ענפים מרובים - נאמר בדרך כלל בהקשר של צמחייה . לפעמים משתמשים במילה "עבות" גם בהקשר של שיער : זקן עבות , צמה עבותה ( מילה השייכת למשלב גבוה , ומופיעה בעיקר בשפה הכתובה , בטקסטים ספרותיים . ( הכחדה - השמדה , גרימה לכך שמשהו ייעלם לגמרי . אפשר לדבר על כך שהיו בעולם מינים של בעלי חיים שנכחדו , כמו הדינוזאורים . לגרום עוול - לעשות מעשה של אי צדק . אפשר להעלות דוגמאות מחיי היום יום שהילדים מכירים , שבהן נעשה עוול למישהו . הערה דידקטית : מילות המפתח נלמדו כדי לאפשר את הבנת הטקסט . עם זאת , כדי למנוע קיבעון , חשוב להסביר גם את ההקשרים הרחבים יותר של המילים . מכינים משחק רביעיות - כל מילת מפתח מייצגת סדרה , ובכל סדרה ארבעה מופעים של מילת המפתח . דוגמאות : לסדרה של המילה "שפע" ישתייכו "שפע ברכות , " "שפע מאכלים , " "שפע צמחים , " " שפע הצעות . " לסדרה של המילה "צפיפות" ישתייכו "צפיפות אוכלוסייה , " "צפיפות כלי רכב בכבישים , " "צפיפות השיניים במסרק , " "צפיפות תלמידים בכיתות . " הערכת תהליך הלמידה מהטקסט : מה ידענו קודם ומה אנחנו יודעים כעת ? כותבים את הכותרת מה ידעתי לפני הקריאה . מבקשים מהילדים להעלות מידע על יערות הגשם שדובר בשיחה המקדימה . כותבים את הכותרת מה עוד אני יודע לאחר הקריאה . מבקשים מהילדים להגיד מה למדו מקריאת הטקסט ומאפשרים להם להעלות גם מידע לשוני שנלמד במהלך קריאת הטקסט ( למשל , מירכאות . ( משוחחים על ההבדל בין שתי הרשימות .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר