עמוד:7

כתיבה וקריאה של מספרים טבעיים בכתיבת מספרים בשיטה העשרונית מקובל לחלק כל מספר לשלישיות מימין לשמאל ולרשום פסיקים בין השלישיות כדי להקל את הקריאה : שלישיית היחידות שלישיית האלפים שלישיית המיליונים שלישיית המיליארדים ....... כל שלישייה קוראים כמספר נפרד ומוסיפים את שם השלישייה ( חוץ משלישיית היחידות . ( למשל , את המספר 98 , 765 , 432 , 117 קוראים כך : תשעים ושמונה מיליארד , שבע מאות שישים וחמישה מיליון , ארבע מאות שלושים ושניים אלף ומאה ושבע עשרה . מודלים להצגת מספר טבעי כבר מכיתה א' נהוג להשתמש בשני סוגי מודלים להצגת מספר טבעי : מודל של עצמים מוחשיים , המבליט את ההיבט הכמותי של המספר , וישר מספרים , המבליט את סדר המספרים . מספרים טבעיים כקבוצה אפשר להבחין בכמה מאפיינים של קבוצת המספרים הטבעיים : סדר יש שתי גישות להגדרת מושג הסדר בקבוצה של מספרים טבעיים : לפי אקסיומות פיאנו - על ידי שימוש במושג מספר עוקב בקבוצת המספרים הטבעיים יש מספר שהוא הראשון בקבוצה , ( 1 ) ולכל מספר טבעי יש מספר עוקב הגדול ממנו . דוגמה : 5 גדול מ , 3– משום ש5– היא העוקב של , 4 ו4– הוא העוקב של . 3 אפשר להדגים גישה זו באמצעות ישר המספרים . לפי אקסיומות אוקלידס - שלם גדול מחלקו דוגמה : 5 גדול מ , 3– משום ש5– שווה 3 ועוד משהו . ( 2 ) אפשר להדגים גישה זו באמצעות המודל של מספר טבעי ככמות . שתי גישות אלה הן גישות שקולות , ואפשר להשתמש בכל אחת מהן לסידור קבוצת המספרים הטבעיים כולה או לסידור כל קבוצה חלקית של מספרים טבעיים . פעולות בקבוצה של מספרים טבעיים מוגדרות ארבע פעולות החשבון : חיבור , חיסור , כפל וחילוק . יש לציין כי חיבור וכפל הן פעולות סגורות בקבוצת המספרים הטבעיים , כלומר , תוצאת פעולות אלה היא בהכרח מספר טבעי . לעומת זאת חיסור וחילוק אינן פעולות סגורות בקבוצה זו , כלומר , תוצאת פעולות אלה אינה בהכרח מספר טבעי . דוגמאות : . 5 : 10 = 0 . 5 , 5 - 7 = -2 ואולם בפרקים אלה אין עוסקים בתרגילי חיסור מסוג זה : אין עוסקים בתרגיל חיסור שתוצאתו מספר שלילי , ותרגיל החילוק המובא כדוגמה נתפס בהם כתרגיל חילוק עם שארית , כלומר : ( שארית . 5 : 10 = 0 ( 5 מבנה הפרקים הפרק " פעולות במספרים עד מיליון - חלק א" עוסק בעיקר במספרים טבעיים עד . 10 , 000 הפרק " פעולות במספרים עד מיליון - חלק ב" עוסק בעיקר במספרים טבעיים גדולים מ . 10 , 000– בפרקים אלה יש סוגים שונים של פעילויות הדורשות מהתלמידים להפעיל ידע של התוכן הנלמד , הבנת המושגים הקשורים בו , ידע פרוצדורלי ותובנה . הפעילויות כוללות בעיות מילוליות מסוגים שונים ומשימות חקר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר