עמוד:9

עמוד 8 בעמוד זה נלמדת דרך נוספת לפתירת תרגילי חיבור . כל תרגיל חיבור ניתן לפתור על ידי החסרת מספר כלשהו מאחד המחוברים והוספת אותו המספר למחובר האחר . כתוצאה מפעולה זו מקבלים תרגיל אחר שתוצאתו שווה לתוצאת התרגיל המקורי . מטרת פעולה זו היא לקבל תרגיל שקל יותר לפתור . לדוגמה : 2 , 980 + 1 , 060 = 3 , 000 + 1 , 040 בפעילות 6 על התלמידים להבחין בקשר שבין המחוברים בתרגילים . למשל , בסעיף ב המחובר הראשון בתרגיל הימני גדול ב100– מהמחובר הראשון בתרגיל השמאלי והמחובר השני קטן ב , 100– לכן תוצאות התרגילים שוות . הדרך המובאת כאן לפתירת תרגילי חיבור מתבססת על הדרך האינטואיטיבית שבה התלמידים תופסים מצבי חיבור של עצמים ( כמויות ) במציאות : אם מעבירים חלק מהפריטים שבקבוצה אחת לקבוצה אחרת , המספר הכולל של כל הפריטים בשתי הקבוצות אינו משתנה . כמו כן אפשר לבסס רעיון זה גם על חוקים פורמליים של פעולות החשבון - חוק החילוף וחוק הקיבוץ . דוגמה : 2 , 980 + 1 , 060 = 2 , 980 + ( 1 , 040 + 20 ) = 2 , 980 + ( 20 + 1 , 040 ) = = ( 2 , 980 + 20 ) + 1 , 040 = 3 , 000 + 1 , 040

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר