עמוד:12

עמוד 11 בפעילות 14 על התלמידים לבדוק בכל תרגיל כיצד השתנה כל מחובר לעומת התרגיל הנתון ואיך השינוי משפיע על התוצאה . כך , למשל , בתרגיל שבדוגמה המחובר הראשון קטן ב100– ואילו המחובר השני נשאר ללא שינוי , ולכן התוצאה קטנה ב . 100– בתרגילי חיבור אם מחסרים מספר ממחובר אחד ומוסיפים אותו למחובר האחר , תוצאת התרגיל נשארת כמו בתרגיל המקורי . אם מחסרים מספר ממחובר אחד בלבד או מחברים מספר למחובר אחד בלבד , תוצאת התרגיל קטנה או גדלה אף היא באותו מספר . פעילות 16 עוסקת בסדרות . יש להסב את תשומת לב התלמידים לשינוי המספר מקפיצה לקפיצה : אילו ספרות משתנות ? האם רק ספרה אחת משתנה ? על פי גודל הקפיצה אפשר לדעת באיזו ספרה יהיה שינוי . לדוגמה , בסעיף א הקפיצה היא של - 1 במקרה כזה רק ספרת היחידות משתנה , וכשיש המרה ( במעבר מהמספר 8 , 799 למספר ( 8 , 800 ישתנו שלוש ספרות ( ספרת העשרות , המאות והאלפים . ( בכל אחד מהסעיפים א-ג תתבצע המרה אחת . עמוד 12 בתרגילים שבפעילויות 18-17 התלמידים אמורים למצוא את הקשר בין התרגיל הפתור לתרגילים שעליהם לפתור , ועל סמך קשר זה לפתור את התרגילים . למשל , בתרגיל א בפעילות 17 המחובר הראשון שווה בשני התרגילים , והמחובר השני קטן ב3– מהמחובר השני בתרגיל הפתור . הסכום של התרגיל בסעיף א יהיה אפוא קטן ב3– מהסכום של התרגיל הפתור . בתרגיל ה בפעילות 18 המחסר קטן ב10– מהמחסר של התרגיל הפתור והמחוסרים שווים זה לזה . לפיכך תוצאת התרגיל תהיה גדולה ב10– מתוצאת התרגיל הפתור . בסעיפים ז ו–ח בפעילות 18 התלמידים נדרשים להפעיל שיקול אחר : הם צריכים לזהות את השוני בתוצאות של המשוואות ולחשוב מה צריך לשנות במספרים שבתרגילים כדי לקבל את התוצאות האלה , השונות מתוצאת התרגיל הפתור . לדוגמה , בסעיף ז תוצאת התרגיל ( ההפרש ) קטנה ב100– מהתוצאה ( ההפרש ) של התרגיל הפתור , והמחוסרים בשני התרגילים שווים . לכן יש להגדיל את המספר השני ב100– כך : . 966 - 877 = 89

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר