עמוד:17

עמוד 20 בפעילות 1 מומלץ לדון עם התלמידים על משמעות החילוק ב , 10 ב100– ובחזקה כלשהי של - 10 הקטנת המחולק בהתבסס על המבנה העשרוני . פעילות - 2 בדיון המקדים לפעילות זו אפשר לשוחח עם התלמידים על השוני המהותי בין פילוג מעל חיבור לבין פילוג מעל חיסור . בפילוג מעל חיבור ניתן לפלג מחולק בשלבים , ואילו בפילוג מעל חיסור ניתן לפלג בשלב אחד בלבד . עמודים 22-21 לפני פעילות 4 ( עמוד ( 12 מומלץ לחזור עם התלמידים על המשמעות של תרגילי חילוק שבתוצאה שלהם יש שארית . כאשר מחלקים מחולק במחלק , למעשה בודקים מהו מספר הפעמים הגדול ביותר שהמחלק נכלל במחולק ( לפעמים למספר זה קוראים " מנה חלקית , ( " והשארית היא מה שנשאר אחרי ההכלה הזאת . לכן בדיקת התרגילים שבתוצאתם יש שארית נעשית כך : כופלים את המנה החלקית במחלק , למכפלה זו מחברים את השארית ומוודאים שהתקבל המחולק . לדוגמה : ( שארית 510 : 9 = 56 ( 6 בדיקה : 56 × 9 + 6 = 510 מכאן נובע בין השאר שהשארית אינה יכולה להיות גדולה מהמחלק . לפיכך אם בתהליך החילוק נשאר מספר שהוא קטן מהמחלק - מספר זה הוא השארית . יש תלמידים שאינם שולטים במושג שארית , ולכן הם טועים ומסיימים תרגיל גם כאשר המספר שנשאר איננו מתחלק במחלק אבל גדול ממנו . פעילות 4 בפעילות זו התלמידים יכולים לפתור את התרגילים בדרכים שונות . רצוי לדון עם התלמידים על יעילות הדרכים שהם בחרו . למשל , את התרגיל 548 : 5 אפשר לפתור בדרכים האלה : א . על ישר המספרים הריק :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר