עמוד:44

דיון - מי יכול להעריך מהי כמות הנוזל שיכול להכיל כל אחד מהמכלים ? - מי יודע מהי כמות החלב שמכיל קרטון חלב ? - כמה קרטונים של חלב אפשר למלא ממכל מלא של משאית גדולה שנפחה 18 , 000 ליטרים ? - כמה ליטרים יש בחצי מכל של משאית קטנה שנפחה 12 , 000 ליטרים ? - כמה ליטרים יש ברבע מכל של משאית קטנה שנפחה 12 , 000 ליטרים ? - משפחת כהן צורכת 1 ליטר חלב ביומיים . כמה ליטרים חלב בערך צורכת משפחת כהן בשנה ? ( בשנה 365 ימים ) - לכמה ימים יספיקו למשפחת כהן 100 ליטרים חלב ? 2 השוואת שברים על ידי אומדן א . מקריאים לתלמידים את הסיפור הכתוב בעמוד 56 בחוברת לתלמיד . מסרטטים על הלוח את מדי החלב המסורטטים בחוברת ומבקשים מהתלמידים להתייחס לשלוש השאלות המופיעות בה . דיון - איך מצאתם באילו משאיות החלב ממלא יותר מרבע המכל ? - איך מצאתם באילו משאיות החלב ממלא פחות מחצי המכל ? - איך מצאתם באילו משאיות החלב ממלא פחות משני שלישים מהמכל ? - באילו משאיות החלב ממלא תשע עשיריות המכל בערך ? הסבירו . ב . מציירים על הלוח שני מדי חלב המתאימים לשני שברים שיש להם מונים שווים ומכנים שונים . במרחק מה מהם כותבים את שני שברים המתאימים לשני השברים המצוירים . לדוגמה , מציירים כך : משאית א משאית ב 3 כותבים : . , 8 6 דיון 3 3 - לאיזו משאית מתאים השבר ולאיזו משאית מתאים השבר ? 8 6 הסבירו . 3 3 - השלימו < או > או : = 8 רצוי להשתמש במכלים שונים שיכולים להכיל ליטר אחד . כשאנחנו כותבים נפח המכל - הכוונה היא לנפח הנוזל במכל מלא . משפחת כהן צורכת כ180– ליטרים חלב בשנה . 100 ליטרים חלב יספיקו ל200– ימים . בפעילויות אלה אפשר להשתמש בציורי מד החלב הנמצאים באתר האינטרנט של מטח - במדור " שבילים ה . " אם יש צורך מציירים מדים נוספים ומבקשים מהתלמידים לצייר בהם רבע , חצי ושני שלישים . אם התלמידים מתקשים הם יכולים להיעזר במקלות השברים . שימו לב , אין צורך לקבוע מהם השברים המתאימים למדים . אפשר לאמוד אם הם גדולים מהשברים המסוימים שבחרנו או קטנים מהם . בפעילות זו יעסקו התלמידים בהשוואת שברים על סמך הבנת המשמעות של שברי יחידה ועל סמך השוואת שברים לשלם והשוואת שברים לחצי . מד משאית א מתאים לשבר , ואילו מד 3 8 משאית ב מתאים לשבר 6 . יש כמה דרכים להשוות בין ל– 8 6 . דוגמה לדרך אחת : לשני השברים אותו מונה ולכן משווים בין המכנים : שמיניות קטנות משישיות ולכן 8 6 . < 3 3 דוגמה לדרך נוספת : 3 1 6 2 = 3 1 ואילו 3 3 8 2 , < לכן 8 6 . <

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר