עמוד:65

ד . משבר למספר מעורב ולהפך יחידה ד ( עמודים 89-82 בחוברת לתלמיד ודפי רב–דף ( 15-14 הנושאים : מציאת שבר השווה למספר מעורב ולהפך ; כפל שבר בשלם ( המכפלה גדולה מ ( 1– אבזרים לתלמיד דף מלבנים מחיק המצורף לחוברת לתלמיד ולמדריך זה 1 למורה מטבעות של 10 אגורות , שקל , 1 שקל ( או תמונות של המטבעות ) 2 הקדמה הנושא מציאת שבר השווה למספר מעורב ולהפך מוצג ביחידה זו בעזרת סיפור מסגרת חדש , סיפור על חנות צבעים . הצבעים בחנות נמכרים בפחיות של 1 ליטר ובבקבוקים שיכולים להכיל כמות קטנה 1 1 1 מליטר אחד - ליטר , ליטר , ליטר וכדומה . בסיפור המסגרת השברים מוצגים בשני אופנים : 1 2 4 3 2 לדוגמה , הייצוג של יכול להיות כמות צבע הנמצאת בשני בקבוקים של ל' או כמות צבע 2 3 3 הממלאת מתכולת פחית המכילה כמות של ליטר אחד . 3 הנושא מציאת מספר מעורב השווה לשבר והנושא מציאת שבר השווה למספר מעורב נלמדים כל אחד דרך סיטואציה מתאימה בסיפור המסגרת . דוגמאות : 8 . 1 כאשר רוצים למצוא מספר מעורב השווה לשבר , הסיטואציה המתאימה בסיפור היא החלפת 1 3 כל 3 בקבוקים של ליטר בפחית של 1 ליטר , כך שמתקבלות 2 פחיות של 1 ליטר ו2– בקבוקים 8 1 1 3 של ליטר . . ( = 2 ) 2 3 3 3 . 2 כאשר רוצים למצוא שבר השווה למספר , 2 הסיטואציה המתאימה בסיפור היא העברת צבע 14 2 1 2 6 מ2– פחיות של 1 ליטר צבע ופחית שבה ליטר צבע ל14– בקבוקים של ליטר . ( = 2 ) 6 6 6 6 את המעברים האלה אפשר להדגים ב"ציור בקיצור" של פחיות ובקבוקים . את המעברים האלה אפשר לעשות גם בעזרת ישר מספרים , כפי שנלמד בפרק ג . הפעילות הראשונה ביחידה זו ( בעמוד 82 בחוברת לתלמיד ) היא פעילות חקר שמוצגים בה נושאים שעדיין לא נלמדו . הנושאים יילמדו במהלך הלימוד בהמשך הפרק . מטרת הפעילות היא לתת לתלמידים הזדמנות לחקור ולגלות דרכי פתרון משלהם . יש אפשרות לחזור לפעילות זו לאחר לימוד פרק זה או לאחר הפרק הבא אחריו - במקרה כזה תשמש הפעילות לסיכום .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר