עמוד:67

2 משבר למספר מעורב וממספר מעורב לשבר א . מספרים לתלמידים : 1 בחנות יש 13 בקבוקים של ליטר צבע צהוב . 5 נבדוק כמה ליטרים צבע צהוב יש בחנות . דיון - האם יש בחנות יותר מליטר אחד צבע צהוב או פחות ? איך ידעתם ? - כמה ליטרים של צבע צהוב יש בחנות ? - איך אפשר להראות זאת בפחיות ובקבוקים ? - איך אפשר להראות זאת על ישר המספרים ? - מהו השוויון שנוכל לרשום ? ב . רושמים על הלוח עוד שברים גדולים מ1– ומבקשים מהתלמידים למצוא מספרים מעורבים השווים להם . לדוגמה : ג . מספרים לתלמידים : 6 בחנות יש 2 ליטר צבע כחול . 1 7 נבדוק כמה בקבוקים של ליטר נוכל להכין מכמות זו . 7 דיון 1 - כמה בקבוקים של ליטר נוכל להכין ? איך מצאתם ? 7 - איך אפשר להראות זאת בפחיות ובקבוקים ? - איך אפשר להראות זאת על ישר המספרים ? - מהו השוויון שנוכל לרשום ? ד . רושמים על הלוח עוד מספרים מעורבים ומבקשים מהתלמידים למצוא את השברים המתאימים להם . דוגמאות : 1 כל 5 בקבוקים של ל' אפשר להחליף 1 5 בפחית של 1 ל 10 . ' בקבוקים של ל' 5 אפשר להחליף בשתי פחיות של 1 ל . ' כך מקבלים שתי פחיות ושלושה בקבוקים , 3 כלומר . 2 5 מציירים ישר מספרים שבו כל קטע יחידה מחולק ל5– חלקים שווים . מציירים 13 קשתות מ0– ואילך ומוצאים את השמות המתאימים לנקודה שאליה מגיעים . אם התלמידים מתקשים אפשר לשאול 13 שאלות מנחות . לדוגמה , : = 5 - לכמה חמישיות שווה שלם אחד ? - לכמה חמישיות שווים שני שלמים ? 13 - כמה שלמים "יש" ב ? 5 - כמה חמישיות " נשארו ? " כמו כן אפשר לתאר את הדרך כך : מכל פחית של 1 ל' אפשר להכין 7 1 בקבוקים של ל . ' משתי פחיות של 1 7 1 ל' אפשר להכין 14 בקבוקים של ל , ' 7 7 ומפחית ש– מנפחה מלא אפשר להכין 1 6 6 בקבוקים של ל , ' כלומר אפשר להכין 20 1 7 20 בקבוקים של ל' . ( ) 7 7 מציירים ישר מספרים . מוצאים עליו את 6 הנקודה המתאימה ל– . 2 אם שני קטעי 7 היחידה שבין 0 ל2– אינם מחולקים ל7– חלקים , מחלקים אותם ומונים את מספר 6 1 החלקים שגודלם מ0– ועד ל– . 2 מספר 7 7 החלקים הוא , 20 ולכן שמה הנוסף של 20 הנקודה הוא . 7 אם התלמידים מתקשים למצוא את השברים המתאימים למספרים המעורבים אפשר לשאול שאלות מנחות . 6 לדוגמה , : 2 = __ 7 - מהו המכנה של השבר שאנו מחפשים ? איך ידעתם ? - כמה שביעיות " יש" בשלם אחד ? בשני שלמים ? - כמה שביעיות " יש" בסך הכול ? אפשר לתאר את הדרך כך :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר