עמוד:100

מבוא לפרק " בעיות מילוליות רב שלביות" מומלץ ללמד פרק זה במשך 8-6 שיעורים , במקביל לפרק לימוד נוסף , כך שהעיסוק בבעיות מילוליות יתמשך לאורך תקופה ארוכה יותר . פתירת בעיות דו שלביות בכיתות הקודמות כבר התנסו התלמידים בפתירת בעיות רב–שלביות , ואולם היו אלה בעיות פשוטות שאין בהן קושי מיוחד ( לדוגמה : כמה תלמידים יש בשכבת כיתות ד , ' אם בכיתה ד 1 ' יש 27 תלמידים , בכיתה ד 2 ' יש 33 תלמידים ובכיתה ד 3 ' יש 29 תלמידים . (? התלמידים פתרו את הבעיות האלה כהמשך ישיר לבעיות חד–שלביות , בדרכים טבעיות שהיו נוחות להם . בכיתה ד' מתחילים להקנות לתלמידים דרך עבודה שיטתית לפתירת בעיות דו–שלביות תוך התמקדות בניתוח הטקסטים , בהבנת המצבים שהם מתארים ובכתיבת תרגילים שבעזרתם אפשר לפתור את הבעיות . בכיתה ה' עוסקים בבעיות שבהן מצבים וניסוחים מורכבים יותר . כשפותרים תרגיל ( מורכב ככל שיהיה ) עוסקים במספרים בלבד . לעומת זאת כשעוסקים בפתירת בעיה מילולית יש לשים לב לסוג העצמים המתוארים בבעיה ולא רק למספרם וכן לקשרים ביניהם . דוגמה לבעיה : בקופסה יש 2 עפרונות ו4– עטים . כמה מחקים יש בקופסה ? על סמך הנתונים אי–אפשר לענות על השאלה הזאת אף על פי שאפשר לבצע פעולות שונות על המספרים 2 ו , 4– משום ששום פעולה שנבצע לא תקדם אותנו לתשובה על מספר המחקים . לעומת זאת נוכל לענות על השאלה כמה כלי כתיבה יש בקופסה ( בהנחה שאין בקופסה כלי כתיבה אחרים מאלה שסופר עליהם , ( מכיוון שיש קשר בין העצמים עפרונות , עטים וכלי כתיבה . בעיות דו–שלביות הן בעיות שבהן אנו משלבים שתי בעיות חד–שלביות ( ברצף אחד . ( כל אחת מהבעיות החד–שלביות יכולה להיות מאחד הסוגים שהוצגו בתחילת המבוא . דוגמה : ביום שני בשעה 5 אחר–הצהריים יש במתנ"ס חוג לחליליות וחוג לספורט . בחוג לחליליות משתתפים 12 ילדים . מספר הילדים המשתתפים בחוג לספורט גדול פי 2 ממספר הילדים המשתתפים בחוג לחליליות . כמה ילדים משתתפים בחוגי המתנ"ס ביום שני בשעה ? 5 אם ננתח בעיה זו נמצא שיש בה שני סוגי בעיות : א . בעיית חיבור פשוטה של איסוף ( כמה ילדים משתתפים בחוג לספורט ובחוג לחליליות (? ב . בעיית כפל מסוג השוואה ( כמה ילדים משתתפים בחוג לספורט , אם ידוע שמספר המשתתפים בו גדול פי 2 ממספר המשתתפים בחוג לחליליות . (? כדי לפתור את הבעיה הדו–שלבית יש לפתור את שתי הבעיות שהצגנו כאן , וכל עוד לא פתרנו את הבעיה השנייה , לא נוכל לפתור את הבעיה הראשונה . מכאן שבבעיה דו–שלבית יש לשים לב לשני היבטים מהותיים ( שלא היו בבעיה חד–שלבית : ( א . זיהוי הבעיות החד–שלביות ב . מציאת סדר הפתרון . בבעיה חד–שלבית כל מרכיבי הבעיה נתונים בגוף הטקסט ( מבחינה מילולית . ( דוגמה : מה משקל הגרעינים שאכלתי , אם קניתי 300 גרם גרעינים ונשארו בשקית 120 גרם גרעינים ? בבעיה נתונים כל המרכיבים המילוליים - משקל הגרעינים שקניתי , משקל הגרעינים שאכלתי ומשקל הגרעינים שנשארו - וחסר אחד המספרים . אפשר להסתמך על הקשר שבין שלושת המרכיבים המילוליים כדי לכתוב תרגיל שבעזרתו נמצא את המספר החסר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר