עמוד:52

גורמי המיקום של נמלי ים כוללים מים עמוקים ; מקום מוגן מפני רוחות , סופות , גלים וזרמים ( מפרץ או שפך נהר ;( שטח מישורי נרחב להקמת רציפים ומחסנים ; ועורף כלכלי רחב ידיים . לעתים עורף כלכלי חזק במיוחד מביא להקמת נמל במקום שאין לו יתרונות פיזיים , ואז מעמיקים את הים , בונים שוברי גלים ואפילו מרחיבים את השטח המישורי באמצעים מלאכותיים . בעקבות הגידול בממדי האניות ובשטחים הנדרשים לצורך טעינה ופריקה - נמלים קטנים , שלא הצליחו להסתגל לשינויים , משנים את תפקודם . חלקם ממשיכים לפעול כנמלים עבור ספינות דיג או כמעגני יאכטות , אבל רבים מנצלים את מיקומם על חוף הים של עיר גדולה להקמת מגורי יוקרה , קיט ונופש . מחסני הסחורות הגדולים משנים את ייעודם והופכים לאזורי מסחר , מסעדות ובילוי , ומתקני הנמל הישנים מושכים בקסמם הרומנטי מטיילים ונופשים . לדוגמה : חלקים מנמל לונדון הם כיום אזור עירוני מבוקש ; ונמל תל אביב , שפסק לפני שנים לשמש בייעודו המקורי , הוא כיום אחד האזורים השוקקים בעיר ( וראו גם ביחידה . ( 3 הקשר בין נמלי ים לבין פיתוח אזורי הוא דו-כיווני : אזור מתפתח , שהיקף הייצור והסחר המתרחש בו גדל , זקוק לנמל שדרכו ייבאו חומרי גלם וייצאו סחורות ומוצרים . במקביל לכך , נמל מתפתח הוא גורם משיכה למפעלי תעשייה , לבתי מלאכה ולשירותים שונים - התורמים לפיתוח האזור . לצד ההובלה בימים ובאוקיאנוסים , מתרחש כאמור מסחר גם בדרכי מים פנימיות - נהרות ותעלות . עלות הובלה בנתיבי המים זולה יחסית לאמצעי תחבורה יבשתיים , אך כלי השיט שיכולים לעבור בהם מוגבלים בגלל בעיות של מים רדודים , פיתולים , גאות ושפל , רוחב משתנה של הנהר , הפרשי גובה המחייבים שימוש בתאי הרמה ומאטים את התנועה , היקף הסחורות שעברו ב20- נמלי המכולות הגדולים בעולם , 2008 , 2006

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר