עמוד:65

הטלפון הסלולרי גם הטלפונים הסלולריים מעניקים אפשרות ליצור קשר מידי כמעט מכל מקום ולכל מקום . הטלפון הסלולרי , שהומצא כמכשיר טלפון , התפתח לעמדת תקשורת ומחשב המאפשרת העברת מידע וקבלתו - בקול , בצליל , בתמונה , במסרונים ( SMS ) או בסרט - וקישור לאתרי אינטרנט . הקשר באמצעות טלפונים סלולריים מהיר וזמין , עלויות הקמת התשתיות הדרושות להפעלתו נמוכות יחסית , ועלותו - שהייתה תחילה גבוהה - הולכת ופוחתת ככל שהזמן עובר . כל אלה מעלים את מספר המשתמשים ואת מידת השימוש בטלפון הסלולרי . מספר הטלפונים הסלולריים בעולם עבר את מספר הטלפונים הקוויים , ובסוף שנת 2009 היו בעולם 4 . 6 מיליארד מנויים , כלומר - למעלה מ 60 % - מתושבי העולם כבר מחזיקים ב"צעצוע" המבוקש . עם כ100- אלף אנטנות סלולריות חדשות המוצבות מדי שנה , מספר המקומות בעולם ללא קליטה הולך ופוחת ( ראו נתונים בטבלת המדינות שבסוף הספר . ( האם אמצעי התקשורת המודרניים משנים את המרחב ? אמצעי התקשורת המודרניים , וחדירתם המהירה לאזורים נרחבים בעולם משפיעים על האופן שבני האדם מתייחסים למרחב ומתנהלים בו . עקב כך עולות שאלות : באילו אופנים משנה הטכנולוגיה המודרנית את עקרונות המיקום של הגאוגרפיה הקלסית ואת התנהגותם של הצרכנים ? האם התקשורת מבטלת את חיכוך המרחק או רק משנה אותו ? האם התקשורת מבטלת את הצורך במפגשים פנים אל פנים ? כיצד משפיעים אמצעי התקשורת על דפוסי העבודה ועל הנסיעות לעבודה ? ואם המרחק אמנם " מתבטל , " מדוע הפעילות הכלכלית ממשיכה להתרכז במוקדי צמיחה ואינה מתפזרת באופן שווה על פני המרחב ? שאלות אלו ורבות אחרות הן הנושאים שגאוגרפים ברחבי העולם עוסקים בהם כיום . פערים בין המדינות בנגישות לאמצעי התקשורת כמו בתחומים אחרים , גם בנגישות לאמצעי התקשורת קיימים הבדלים בולטים בין מדינות . הבדלים אלו יוצרים פער דיגיטלי בין חברות ומדינות המפתחות טכנולוגיות אלו ומשתמשות בהן לבין מדינות שטרם נחשפו אליהן או כאלה המתקשות להשתמש פער דיגיטלי : הפער שבין אוכלוסיות שיש להן גישה לטכנולוגיות דיגיטליות והן משתמשות בהן בקביעות לבין אוכלוסיות שאין להן גישה וכישורי שימוש בטכנולוגיות אלו . . 1 חברו רישמה של אמצעי התקשורת שאתם משתמישם בהם וכתבו איול תפקידים ממלא כל אחד מהם . . 2 סכמו את האפשרויות נשפתחו לפניכם , שלא היו קיימות לפני עידן הטלפונים הניידים , האינטרנט והטולויזיה רבת הערוצים . אחוז המשתמשים באינטרנט , 2007-1997

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר