עמוד:124

תאוריית סחר חדשה ומודרנית - " תאוריית הסחר החדשה" - ( NTT - New Trade Theory ) התפרסמה על ידי הכלכלן פול קרוגמן , שזכה בשנת 2008 בפרס נובל לכלכלה . תאוריה זו מתבססת על המאפיינים של מערכת הסחר העולמית בימינו : הסחר מושפע מהיתרון לגודל - מתברר כי ככל שאזור , יישוב או חברה גדולים יותר , כך הם גם יעילים ורווחיים יותר , ולפיכך הם יכולים להוזיל את מוצריהם ושירותיהם ולהתחרות במוצרים ושירותים אחרים הקיימים בשוק . מדינות שונות מפתחות יתרון יחסי בכמה ענפי כלכלה - מדינות סוחרות בדרך כלל עם מדינות ברמת פיתוח דומה , ובדרך כלל הן סוחרות במספר קטן של מוצרים ושירותים . כדי למקסם את ההכנסות הן מתמחות במוצרים ושירותים מסוימים , ויוצרות יתרון יחסי בתחום המוצרים והשירותים האלה . היקף הסחר מושפע מגודל השוק המקומי - ככל ששוק הצרכנים המקומיים במדינה מסוימת גדול וחזק יותר , כך גדל היקף הייצור באותה מדינה . בעקבות כך נוצרים עודפים ליצוא , וממדי הסחר של אותה מדינה גדלים . התחרות בין עסקים ובין מדינות מתקיימת בתנאי שוק שאינו חופשי לגמרי - למרות תהליכי הגלובליזציה , השוק החופשי מוגבל על ידי מעורבות ממשלתית במערכות הכלכלה של המדינות , ועל ידי מונופולים - חברות ענק המשתלטות על השוק של מוצר או שירות מסוים ואינן מאפשרות קיום של תחרות חופשית . הצרכנים ברחבי העולם מבקשים לבחור מתוך מגוון של סחורות , מוצרים ושירותים - ובכך הם מכתיבים את הביקוש לאותם סחורות , מוצרים או שירותים ואת הייצור שלהם . לעלויות ההובלה של המוצרים חשיבות ביצירת קשרי מסחר - עלויות ההובלה של מוצרים גבוהות , וכללית הן עולות עם המרחק . כשהסחר מתקיים בין מדינות שכנות , ומרחק ההובלה קטן - הרווח גדול יותר . על בסיס המאפיינים הללו , לכל אחד מן המוצרים והשירותים המיוצרים ברחבי העולם נוצר שוק של סחר בין-לאומי - שחברות גדולות מאוד שולטות בו , וכל אחת מהן מתמחה בגרסה אחרת של אותו המוצר . מכיוון שהחברות גדולות - הן יכולות להוזיל את מוצריהן על אף התחרות המוגבלת . החברות הגדולות פועלות במדינות שרמת הפיתוח שלהן דומה , והגרסאות השונות של אותם המוצרים מגדילות את מגוון הבחירה העונה על דרישות הצרכנים . כך , בעקבות סחר במכוניות בין צרפת לאיטליה , הצרכנים באיטליה יכולים לבחור לא רק בין פיאט לאלפא רומאו אלא גם בין רנו לסיטרואן . התוצאה היא שמרבית הסחר בעולם מתנהל בין מדינות שרמת הפיתוח שלהן דומה , היוצרות יתרון יחסי במוצרים דומים וסוחרות ביניהן במוצרים הללו . לכאורה מצב זה מנציח את חלוקת העולם למדינות מפותחות ופחות מפותחות , ואין בו בשורה או תקווה לפיתוחן של המדינות הפחות מפותחות . אבל קרוגמן טוען שזהו מצב זמני , והפיתוח המהיר המתקיים במדינות המפותחות " יחלחל" ויגיע גם למדינות הפחות מפותחות ( על נימוקיו - בפרק הבא . ( ? נסחו לפחות נשי הבדילם מרכזיים בין גישת היתרון היחסי לתאוריית הסחר החדשה . יתרון לגודל : מצב שבו ככל שאזור , יישוב או חברה כלכלית גדולים יותר , כך קטנות עלויות הייצור ועולה הרווחיות שלהם . עם זאת - מעבר לגודל אופטימלי , היתרון לגודל קטן . צרפת ואיטליה סוחרות ביניהן , בין השאר בכלי רכב אלה

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר