עמוד:153

תהליכי הפיתוח המהירים מרחיבים את הפערים בין הגלעין לשוליים ככל שתהליכי הפיתוח במדינה מהירים ונרחבים יותר - הפערים בין אזור הגלעין לאזורי השוליים גדלים . כיצד נגרמים הפערים , ומדוע הם הולכים ומתרחבים ? המפתח להבנת היווצרותם של הפערים מצוי בתהליכים המתרחשים באזורי הגלעין . כאמור , באזורים אלו מתקבצים יזמים , עסקים , חברות כלכליות ופעילויות פוליטיות ותרבותיות , ובמקום נצבר כוח כלכלי ופוליטי רב . לעתים ההתקבצות הזאת צוברת תאוצה ועוצמה - ואז נוצרת במקום אגלומרציה . המנגנון המביא לצמיחת אגלומרציה מבוסס על עקרון ה"יתרון לגודל" : ככל שעסק , עיר או אזור גדולים יותר - כך הם גם יעילים יותר , ולפיכך רווחיים יותר . בבדיקת המנגנון הזה במרחב מתברר כי כשבמקום מסוים מתחילה להתרחש צמיחה כלכלית , נמשכים אליו עוד עסקים ועוד עובדים המעוניינים להשתתף בתהליך הצמיחה וליהנות מן היתרונות הנוצרים במקום . העסקים נהנים מריכוז כוח עבודה מקצועי , ובמקום מתפתחים שירותים נלווים . העובדים מצדם נהנים ממגוון מקומות עבודה לבחירה . עלויות הייצור של עסקים המצויים בקרבת עסקים אחרים יורדות , כי הם חולקים תשתיות ושירותים משותפים ומאגר מקצועי של כוח אדם - והדבר תורם להצלחתם ( לדוגמה : במקום מתקבצים משרדי פרסום , משרדי עורכי דין ורואי חשבון ומכללות המכשירות עובדים מיומנים . ( הצלחתם הכלכלית של העסקים מביאה לעלייה בשכר העובדים , ואל המקום נמשכים עובדים חדשים . בעקבותיהם מגיעים למקום עסקים נוספים - וכן הלאה . כך נוצרת במקום כלשהו אגלומרציה , ומתקיים מנגנון המזין את הריכוזיות ומעצים את ממדיה . מאחר שההתקבצות הזאת מיטיבה הן עם בעלי העסקים , הן עם העובדים והן עם הצרכנים ( הנהנים ממגוון מוצרים גדול יותר ) - הרי שלאף אחד אין תמריץ כלכלי לעזוב ולעבור לאזורי השוליים ; ועל כן הצמיחה באגלומרציה הולכת ומתעצמת "על חשבון" אזורי השוליים ההולכים ונחלשים , והפערים ביניהם מתרחבים . אגלומרציה : התקבצות מרחבית של אנשים , יישובים ופעילויות כלכליות , פוליטיות ותרבותיות לשם הפקת תועלת הדדית . יתרון לגודל : מצב שבו ככל שאזור , יישוב או חברה כלכלית גדולים יותר , כך קטנות עלויות הייצור ועולה הרווחיות שלהם . עם זאת - מעבר לגודל אופטימלי , היתרון לגודל קטן . סרטטו תרישם זרימה המתאר את מנגנון היווצרותה של אגולמרציה . אגלומרציות בקוראה הדרומית , יפן , ארה"ב ובלגיה ( על פי ערכי תמ"ג משנת ( 2005

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר