עמוד:180

לאורך חופי הים התיכון , האוקיאנוס האטלנטי והים הבלטי התפתחו ערי נמל שמוקד פעילותן היה הסחר המתרחב בין המדינות . ערי נמל שהיו ממוקמות בשפכי נהרות זכו ליתרון נוסף בהיותן גם מוקדים לתחבורה פנים-יבשתית . לעתים הוקמו ערי נמל במעלה הנהר , במרחק עשרות קילומטרים מן השפך - על מנת להימנע מסחף הנהרות ומהשפעת תנודות הים בשעת הגאות והשפל על מפלס המים . כך לדוגמה התפתחו לונדון , המבורג , ליוורפול , ברמן ועוד . החל במאה ה9- נבנו סביב ערי אירופה חומות , שהגנו על תושביהן מפני פלישת שבטים זרים , והן נעשו ערים מבוצרות . הסתגרותה של העיר בתוך חומה הגבילה את מרחב התפשטותה , והגדילה את צפיפותה . הטכנולוגיה באותם ימים איפשרה בנייה לגובה של שלוש קומות לכל היותר , ומאחר ששטח העיר היה מוגבל , הבתים היו צמודים זה לזה , הרחובות היו צרים , וכל החללים , ולו הקטנים ביותר , נוצלו לבינוי . עם גידול אוכלוסיית העיר , ובהיעדר עתודות קרקע בתחומה - נהגו מעת לעת להרחיב את תוואי החומה - ותוואי החומה הישנה נעשה במקרים רבים רחוב ראשי . בימי הביניים התפשטו הערים אל עבר הגדה שמול אותו נהר שלאורכו נבנו , וכדי לקשר בין שתי גדות הנהר - נבנו מעליו גשרים . גם בימי הביניים שימש הבית לעבודה ולמגורים כאחד . בערים רבות נוצרו רבעים או רחובות של בעלי מקצוע מסוג אחד . היו רחובות של צורפים , חייטים , נפחים וכדומה . תפקיד חשוב בהתפתחותן של ערי ימי הביניים מילאו הגילדות המקצועיות למיניהן , שהתפתחו באותה עת , ארגנו את השכבה היצרנית מקרב תושבי העיר והפכו את הערים למרכזי סחר משגשגים . כמו בערים המסורתיות , גם בערי ימי הביניים לא היו כמעט תשתיות , והצפיפות ותנאי התברואה הגרועים היו מקור למחלות ומגפות . המגפה הידועה ביותר - המגפה השחורה - פרצה במאה ה14- וכילתה 1 / 2-1 / 3 מתושבי אירופה . בגלל השימוש בעץ כחומר בנייה ובאש לחימום ולתאורה , פרצו לא אחת שרפות , הרסו חלקים ניכרים מן הערים ופגעו בתושביהן . גילדה : התארגנות של סוחרים , בעלי מלאכה ואומנים בקבוצות העוסקות באותו ענף . כך קמו גילדות סוחרי יין , סוחרי סוסים , סנדלרים , מעבדי עורות ועוד . הגילדה הגנה על חבריה - קבעה מכסות ייצור ומחירי סחורות ושמרה על זכותם הבלעדית של חברי הגילדה לעסוק בתחום . העיירה מון סן מישל שוכנת על אי ליד חוף נורמנדי בצרפת . במרכז העיר - מנזר וכנסייה , למרגלותיהם - בנייה צפופה , ומסביב לעיר - חומות . העיר נבנתה בשפך הנהר קואנון . במקום קיימים הבדלים קיצוניים בין גאות לשפל . פעמיים ביום , בשל תופעת השפל הקיצונית , האי נעשה חלק מן היבשה - ואפשר להגיע אליו ברכב מנועי , ופעמיים ביום , עם הגאות , הוא חוזר להיות אי מוקף מים קתדרלת נוטר דאם בריימס ( רנס ) בצרפת

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר