עמוד:219

. 1 מה אפשר ללמוד מהתרישם על הקשר שבין צריכת הדלק לצפיפות האוכולסייה בערים ? . 2 השוו בין הערים באירופה לערים בארה"ב : מהם ההבדילם , לפי התרישם ? . 3 השוו את רמת המינוע בארה"ב לזו שבאוסטרילה , בדנמרק ובמדינה אירופית נוספת והסבירו כיצד קשורים נתונים אול נלתונים שבטבלה . בעיות בתחבורה העירוניות ערים רבות בעולם סובלות מבעיות תחבורה קשות . הגורם העיקרי לכך הוא הפער בין מספר כלי הרכב הנעים בכבישים לבין היקף תשתיות התחבורה המיועדות לאותם כלי רכב . פער זה נוצר מפני שמספר כלי הרכב בעיר גדל משנה לשנה , בעוד הכבישים , המחלפים ומקומות החנייה אינם גדלים בקצב דומה . עקב כך סובלות הערים מפקקי תנועה וממחסור במקומות חנייה - קשיים המוכרים היטב לכל מי שחי או מבקר בהן . עומסי התנועה אופייניים במיוחד לאזורים מטרופוליניים , ובעיקר לעיר המרכזית . העומסים גדולים במיוחד בשעות הבוקר , כאשר רבים מתושבי המטרופולין היוממים , נוסעים לעבודתם בעיר המרכזית , ובשעות הערב כאשר הם שבים לבתיהם . הפקקים משבשים את סדר יומם של הנוסעים , גוזלים מהם זמן יקר , גורמים להם הפסדים כספיים , ומגבירים את כמות המזהמים הנפלטת לאוויר . גם בעיות החנייה חמורות במיוחד בעיר המרכזית , ובעיקר באזור המע"ר - שצפיפותו הגבוהה ועלויות הקרקע הגבוהות שבו מקשות על סלילת כבישים והכשרת מקומות חנייה בכמות מספקת . היבט בעייתי מרכזי של התחבורה העירונית הוא הזיהום הרב שהיא יוצרת . כלי הרכב הרבים הנוסעים במרחבי העיר מזהמים מאוד את האוויר ויוצרים גם מטרדים של רעש ובטיחות . סלילת כבישים חדשים באירלנד צריכת הדלק וצפיפות האוכלוסייה במבחר ערים ואזורים בעולם , 1989 חניון בעיר שיקגו באילינוי , ארה"ב פקק תנועה ביציאה מהעיר קיפטאון בדרום אפריקה . בנתיב הנכנס אל העיר בשעה זו של היום התנועה דלילה . בערים רבות פקקי התנועה בשעות העומס כה קשים , עד כי מהירות הנסיעה דומה למהירות הנסיעה בכרכרות שפעלו בעיר לפני 100 שנה ... תחנת רכבת הומה אדם בטוקיו מדגימה היטב את העומס שמערכת התחבורה בעיר צריכה לתת לו מענה

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר