עמוד:220

פתרונות לבעיות התחבורה בעיות התחבורה מעסיקות את רשויות הערים בכל רחבי העולם , ומגוון רחב של פתרונות מוצע על מנת להתמודד עמן - חלקם פתרונות המיושמים כבר כיום בערים שונות בעולם , וחלקם פתרונות אפשריים לעתיד . הרחבת תשתית התחבורה - בערים רבות משקיעים מאמצים בהרחבת התשתיות : סוללים כבישים חדשים במפלסים שונים - כבישים רגילים וכבישים תת קרקעיים , מרחיבים כבישים קיימים , בונים מחלפים וגשרים ומכשירים מקומות חנייה נוספים ; סוללים כבישים עוקפים המאפשרים לתנועה בין-עירונית להימנע מלהיכנס לעיר , ולתנועה בתוך העיר - לעקוף את האזורים העמוסים . הרחבת תשתית הכבישים כרוכה בהוצאות גבוהות , ויישומה מסובך מפני ששימושי קרקע אחרים כבר תופסים את מרבית השטח העירוני , ומפני שבמקרים רבים היא מצמצמת את השטחים הפתוחים , החיוניים כל כך לחיי העיר . ואולם החיסרון הגדול ביותר של פתרון זה הוא בהיותו פתרון זמני בלבד , התורם למעשה להחרפת הבעיה : כבישים רחבים מעודדים אנשים לרכוש עוד ועוד כלי רכב ולהשתמש בהם לצורך נסיעותיהם , וכך , בתוך זמן קצר שבים ונוצרים עומסי תנועה - והכבישים שבים ונפקקים . ניצול יעיל יותר של התשתית הקיימת - ניצול נבון של התשתית הקיימת , על ידי שליטה בזרימת התנועה , היא דרך נוספת להתמודד עם בעיות התחבורה . לצורך כך מוקמים מרכזי בקרה המקבלים מידע עדכני על מצב התנועה בכבישים ומאפשרים להזרים את התנועה בצורה מיטבית : להתאים את פעילות הרמזורים לתנועת כלי הרכב , ליידע את הנהגים לגבי פקקים קיימים ודרכי נסיעה חלופיות , ולטפל במפגעים המאטים את זרימת התנועה ( מכוניות תקועות וכדומה . ( עוד אפשרות לניצול יעיל של התשתית היא הפיכה של כבישים מסוימים לחד-סטריים , וקביעת נתיבים שכיוון הנסיעה בהם מתחלף בהתאם לעומס . גם פתרונות אלו הם פתרונות חלקיים בלבד , וגם ערים בעלות מרכזי בקרה משוכללים המסוגלים לתת מידע על מיקומם המדויק של כלי הרכב אינן מצליחות למנוע את העומס הנוצר בשעות השיא . הגבלות על כניסת כלי רכב למרכזי הערים - ערים שונות מגבילות את כניסת כלי הרכב הפרטיים למרכזי הערים , אם באופן קבוע אם במועדים מסוימים . במקומות אחרים גובים תשלום גבוה עבור הכניסה ועבור החנייה כדי לעודד את הנוסעים להשתמש בתחבורה הציבורית . בכניסות לערים מוקמים חניונים מיוחדים המאפשרים לנהגים להשאיר את רכבם ולהיכנס למרכז העיר בתחבורה הציבורית . עידוד השימוש בתחבורה הציבורית - כלי התחבורה הציבוריים מתוכננים להסיע מספר רב של אנשים בעת ובעונה אחת , וזהו יתרונם הגדול על פני הרכב הפרטי . יש בהם המסוגלים להסיע מספר רב במיוחד של נוסעים , ובמקרים אלו מערכת התחבורה הציבורית מכונה גם " מערכת הסעת המונים" . ככל שאנשים רבים יותר משתמשים בתחבורה ציבורית , כך מצטמצם מספר המכוניות הפרטיות הנעות בכבישים , ויחד עמן מצטמצם הצורך במקומות חנייה . מערכת להסעת המונים : כינוי למערכת תחבורה ציבורית , המורכבת מכלי תחבורה בעלי קיבולת גדולה ( בעיקר רכבות , אך גם אוטובוסים , ( הפועלים בתדירות גבוהה לאורך צירי תנועה עתירי ביקוש , ומטרתם העיקרית - לספק מענה לנכנסים לערים הגדולות בשעות הבוקר וליוצאים מהן בערב . רכבת קלה : ( light rail ) רכבת הנעה על פסים מיוחדים על פני האדמה ומשמשת להסעת נוסעים במרכזי הערים . הרכבת הקלה פועלת בדרך כלל על חשמל , והמינוח "קל" מתייחס לעומס השימוש במערכת ביחס לרכבת רגילה . רכבת תחתית : רכבת הנעה על מסילות מתחת לפני הקרקע . מאחר שהיא אינה מתחרה בשימושי קרקע אחרים ובכלי תחבורה אחרים - מהירותה גבוהה גם בשעות העומס .

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר