עמוד:222

השטחים הפתוחים - שטחים ירוקים ציבוריים בכל עיר יש שטחים פתוחים . מיעוטם שרידים לנוף הטבעי ולצמחייה המקומית , ורובם תוכננו והוקמו בידי אדם : גנים ציבוריים , פארקים וגני שעשועים . השטחים הפתוחים , המכונים גם " שטחים ירוקים , " הם על פי רוב שטחים ציבוריים המתוחזקים בידי הרשות המקומית . תרומתם לחיי העיר רבה , והיא גדלה ככל שהעיר גדלה . תפקידיהם מגוונים : בילוי , בידור , מנוחה ופעילות ספורט ; וכן מפלט משאון העיר ומן הנוף העירוני המלאכותי . שטחים אלו משמשים כ"ריאות ירוקות" של העיר : הצמחייה קולטת את הפחמן הרעיל הנפלט מכלי הרכב ופולטת לאוויר חמצן . כמו כן הצמחים , ובעיקר העצים , סופגים חלק מהרעש שכלי הרכב יוצרים ; מי הגשמים מחלחלים לקרקע ומעשירים את מי התהום , שלא כמו ברוב שטחה של העיר המכוסה בטון ואספלט . עידוד השימוש באופניים - יתרונם של האופניים ככלי תחבורה עירוני - בכך שאינם תופסים מקום נרחב , לא בנתיב הנסיעה ולא בחנייה , ואינם מזהמים את הסביבה . כדי לעודד את הנסיעה באופניים סוללים בערים רבות נתיבים נפרדים , המיועדים רק לרוכבי אופניים , ומוקמים עבורם מקומות חנייה מיוחדים . בערים שונות קיימת גם אפשרות לשכור אופניים ממתקנים המפוזרים ברחבי העיר ( דוגמה למתקן שכזה בסטוקהולם מופיעה בעמ' . ( 27 ואולם אף שהנסיעה באופניים מפחיתה את עומסי התנועה והזיהום , חלקה בהפחתת התנועה מוגבל : היא מתאימה בעיקר לתושבים המתגוררים במרכז העיר עצמו , ואינה מתאימה לכל סוגי הנסיעות ולכל מזג אוויר . שינוי דפוסי הנסיעה של ציבור הנוסעים - תהליך הפירוור , ההפרדה בין שימושי הקרקע , והרגלי העבודה הדומים של תושבי העיר - גורמים לעומסי תנועה הבאים לידי ביטוי בזמן ובמרחב . בין הניסיונות להפחית את העומסים אפשר למנות את ההגמשה בשעות העבודה , תכנון אזורי תעסוקה קרובים לאזורי המגורים , ועידוד נסיעה משותפת לעבודה של כמה נוסעים במכונית אחת . שינוי נוסף בדפוסי הנסיעה נובע מהתפתחויות טכנולוגיות המצמצמות את הצורך בנסיעות . כל הפתרונות שהוצגו כרוכים בשינויי הרגלים , שלא קל לבצעם , וגם בערים שבהן קיימת תחבורה ציבורית יעילה ופתרונות תחבורה נוספים , דוגמת שימוש באופניים , רבים בוחרים להשתמש ברכבם הפרטי . . 1 סכמו את בעיות התחבורה בערים במשפטים קצרים והתאימו לכל אחת מן הבעיות את הפתרונות המתאימים לה ביותר . . 2 איזה מן הפתרונות מתאים לבעיות הרבות ביותר ? . 3 מדוע לדעתכם , למרות הפתרונות הרבים , בעיות התחבורה הן עדיין מן הבעיות הקשות ביותר של הערים בעולם ? תרבות הרכיבה על אופניים בהולנד מפותחת מאוד . לצד המסלולים הרבים המוקצים לאופניים משתרעים מגרשי חנייה ייעודיים , דוגמת מגרש החנייה זה באמסטרדם נתיב לתחבורה דו-גלגלית בשנגהיי בסין . עד לפני שנים לא רבות שימשו האופניים כלי התחבורה העיקרי ברבות מערי סין . תהליכי הפיתוח המהירים המתרחשים במדינה הביאו לגידול ניכר במספר כלי הרכב , ואולם רבים עדיין משתמשים ברכב דו-גלגלי , המהיר יותר מן הרכב הפרטי בתנועה העירונית

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר