שלום אורח - כניסה החשבון שלי מדף הספרים שלי תיקיות התוכן שלי
חפש שם ספר חפש בכל התוכן
עמוד:38

שמואל א פרק כח : שאול ובעלת האוב פרק כח מתאר את עומק ההשפלה של שאול באחרית ימיו . שאול המלך הראשון , שמלכותו החלה בקול תרועה רמה ( ניצחון על נחש העמוני , המלכתו על כל העם - פרק יא , ( הולך ושוקע ( העימותים עם שמואל - פרקים יג , טו ; הרוח הרעה שתוקפת אותו 1 הרדיפות אחרי דוד - פרקים יח-כד . ( הביקור אצל בעלת האוב מסמל את הידרדרותו של שאול כמלך וכמנהיג ומקרב את מותו הצפוי . בביקור זה המחבר המקראי מתאר את שאול כדמות שאינה ראויה להנהגה . בפנייתו אל בעלת האוב חיפש שאול מזור למצוקותיו ( כח , ( 14-1 אך תחת זאת זכה לנבואת פורענות מפי שמואל , הנביא שהמליך אותו וקיווה שיימצא ראוי להיות המלך הראשון על ישראל . גם מסיפור מקראי זה שאבו יוצרים במשך דורות את השראתם ליצירות אמנות רבות . אף ששירו של שאול טשרניחובסקי ( עמ' 236 בספר הלימוד ) אינו שיר קל , ראוי לא לוותר עליו , מפני שהוא מוסיף רובד אמנותי לחוויה הדרמטית של מעמד שאול ובעלת האוב , ומדגיש את געגועיו של שאול לימי עלומיו . בפרק כח נלחם שאול בפלשתים . רצוי להיעזר במפה ולהבין את הגאוגרפיה של אזור הגלבוע ועמק יזרעאל שנחרתו בתודעה ההיסטורית כמקום התבוסה הנוראה של שאול , עובדה המוצאת את ביטויה גם בקינת דוד . במסגרת הדיון בפרק ראוי להתמקד בדברים האלה 1 א . השפלתו של שאול כמלל : בפרק כח שאול מוצג בשיא השפלתו ואומללותו . שאול חרד מפני הקרב , הוא פונה אל בעלת האוב , אף שבפקודתו הוסרו האובות והיידעונים מן הארץ . משום כך נאלץ שאול להסתיר את זהותו המלכותית ולהתחפש . הוא מסיים את ביקורו אצל בעלת האוב בבושת פנים , בעצב ובחרדה . תכונותיו של שאול המתגלות בפרק זה אינן תכונות הצפויות ממנהיג , ועמדת מחבר הספר בולטת : שאול אינו המנהיג הראוי להנהיג את ישראל . שמואל א פרק כה : פרשת נבל ואביגיל דוד נאלץ לברוח מפני שאול . הוא עזב את ממלכתו ונדד בשוליה - בהרי יהודה , במדבר יהודה , בנגב ובגבולה המערבי של ממלכת שאול , סמוך לערי הפלשתים . במהלך מנוסתו למדבר הגן דוד על עדריו של נבל , ובתמורה לכך דרש תשלום . נבל סירב ( כה , ( 11-10 ודוד התכוון לרצוח אותו . אלא שאז הופיעה אביגיל אשת נבל , ובתושייתה הרבה הצילה את דוד מידי עצמו . אביגיל נשאה נאום נרגש ( כה ( 31-24 והרגיעה את המלך לעתיד . בשלב זה יש להדגיש שני דברים : א . אנושיות המנהיג : דוד לא נהג כמנהיג לאומי אלא כאחד האדם . בדרך זו מבטא המקרא את אישיותם של המנהיגים - שהם בני אדם בשר ודם בעלי יתרונות וחסרונות . ב . תכונות לא חיוביות : לצד נחישותו של דוד והאומץ שהפגין , ולצד היותו מנהיג מבטן ומלידה , הוא גילה שוב פזיזות והצטייר כחמום מוח . יתרה מכך י מתקבלת ההרגשה שדוד איננו מנהיג נקי כפיים לחלוטין . בקשר לכך ראוי להעלות לדיון את השאלה , האם חשוב שמנהיגים יהיו נקיי כפיים , ואם כן - מדוע זה חשוב ( עמ' 222 בספר לתלמיד . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר
מטח, המרכז לטכנולוגיה חינוכית,חברה לתועלת ציבורית (חל"צ)
© כל הזכויות שמורות למרכז לטכנולוגיה חינוכית ולמוציאים לאור השותפים
אינדקס הספרים תקנון הספרייה על הספרייה עזרה