עמוד:7

מילים ” קשות” בקריאה של טקסטים רבים אנו נתקלים בביטויים לא מובנים , ובהם : מילים עבריות , מילים לועזיות , ניבים . כדי להבינם אפשר להיעזר בהקשר של המילה או של הביטוי . אם זאת מילה עברית אפשר להיעזר במבנה המילה ( שורש , משפחת מילים . ( במקרה הצורך אפשר לחפש את המילה במילון ולאתר בו את המשמעות המתאימה להקשר . מומלץ לבנות מאגר מילים וביטויים במחברת או במאגר ממוחשב ולהוסיף את המילים ואת הביטויים החדשים מתוך הטקסטים . מפעם לפעם חזרו על פירושי המילים , וכתבו קטע המשלב את המילים החדשות . כתיבת תשובה בכתיבת תשובה כדאי לשים לב למילות ההוראה בשאלה או במטלה ( פעלים , כגון : נמקו , תארו , הסבירו , ( וכן למילות השאלה ולמילות הקישור . מומלץ לסמן אותן בצבע . כדאי לשים לב גם לחלקי השאלה / המטלה , לחלוקה לסעיפים ולמספרים . יש להקפיד על תשובה מלאה שבתחילתה כותבים פתיח , הכללה הנלקחת מניסוח השאלה / המטלה . לומדים שיעור : 1 חזרה בעזרת טקסטים ופעילויות מסכמות , תחזרו בשיעור זה על כל מה שלמדתם בספר ז . נסיבות השיח כל טקסט ( שיחה , מאמר , סיפור ) מתרחש בנסיבות מסוימות . כדי להבין את הטקסט , יש להבין את נסיבות השיח : מוען ( מי אמר , (? נמען ( למי נאמר , (? מתי ובאיזה מקום נאמר , מה הערוץ ( מקום הפרסום , . ( "במה"ה בספר זה הפרטים המלאים של כל טקסט נמצאים בסוף הספר ( עמ' . ( 313 לפני הקריאה - רמזי תוכן כדי להבין טקסט טוב יותר , כדאי להתיידד אתו עוד לפני הקריאה . לשם כך מומלץ להיעזר ברמזי תוכן - תעודת הזהות של הטקסט : לכותרות , לצורה הגרפית של הטקסט , לאיורים ולהמחשות , וכן לנסיבות השיח : לשם המחבר / ת ולמקום הפרסום . כדאי לקרוא את פסקת הפתיחה ואת פסקת הסיום , את המשפט הראשון בכל פסקה , ואף לשים לב לביטויי קישור בין הפסקות , ולדלות מכל הנתונים האלה רמזים על הכתוב . כל אלה הם רמזי תוכן . פיצוח שאלה וכתיבת תשובה שרון שני–ארבן דרכים להבנת מילים שרה ליפקין

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר
© מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית