עמוד:117

ניסוי ה : מסיסות מטרת הניסוי : השוואת המסיסות של שני חומרים שונים . ציוד : שתי כוסות שקופות , מים , כפיות , מלח שולחן ( נתרן כלורי , ( סודה לשתייה ( סידן פחמתי ) השערה : שערו לאיזה מן החומרים מסיסות טובה יותר במים . תכנון הניסוי וביצועו : . 1 מלאו כל אחת מהכוסות בנפח זהה של מים ( בערך עד שליש מגובה הכוס . ( . 2 סמנו את הכוסות כך שתדעו איזה חומר הוספתם למים בכל אחת . הכניסו לכוס אחת שתי כפיות גדושות של מלח שולחן , ולכוס אחת שתי כפיות גדושות של סודה לשתייה . . 3 ערבבו היטב את התערובת בכל אחת מן הכוסות בכפית 30 - ערבובים . . 4 המתינו 5–כ דקות וצפו במתרחש . תוצאות : תארו את המראה של כל אחת מן הכוסות לאחר הוספת החומר וערבובו במים . בתיאורכם דונו בצלילות המים ( האם הם צלולים או עכורים (? ובמשקע ( האם שקע חומר לתחתית הכוס , ואם כן , באיזו כמות . (? סיכום והסקת מסקנות : . 1 השוו בין המסיסות של מלח שולחן לבין המסיסות של סודה לשתייה . לאיזה חומר מסיסות טובה יותר במים ? . 2 העלו עוד שאלות בעקבות הניסוי . . 3 על סמך הידע האישי שלכם : א . הציגו דוגמאות לחומרים אחרים שלהם מסיסות טובה במים . ב . הציגו דוגמאות לחומרים אחרים שאינם מתמוססים במים . ג . הציגו דוגמה לחומר שאינו מתמוסס במים אך מתמוסס באצטון . . 4 מים "קשים" הם מים המכילים מלחים קשי תמס , כלומר : שהמסיסות שלהם במים נמוכה ביותר . כיצד עלולים מים קשים לפגוע בתפקוד של מכשירים , של כלים ושל צינורות ? ( חשבו : מה יכול להיווצר על דפנות של כלים שבהם המים הקשים נמצאים (?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר
© מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית