עמוד:5

הקדמה מהי התכנית "אל תלעגו לי" מי מאתנו לא נאלץ להתמודד עם בעיות משמעת ? חוסר כבוד , היעדר סובלנות , לעג , הצקות ואף אלימות פיזית פוגעים בתלמידינו וגם בנו , אנשי החינוך , בעבודתנו היום-יומית . המציאות הזאת פוגעת גם ביכולתם של התלמידים להתרכז בלימודים ולהגיע להישגים . והתסכול הוא נחלת כולנו . התכנית "אל תלעגו לי" מציעה דרכים להתמודדות מעשית עם התופעות האלה . התכנית פועלת בארץ - בעשרות בתי-ספר וכן בבתי-ספר רבים בעולם - והיא מצליחה ליצור אווירה נעימה , בטוחה ומכבדת יותר , לצמצם את ממדי ההצקות , הלעג והאלימות , ואף לשפר את ההישגים הלימודיים של התלמידים . התכנית המקורית פותחה בארה"ב בידי הארגון - Operation Respect ארגון ללא מטרות רווח , שהקים בשנת 2000 פיטר יארו , אחד מזמרי להקת "פיטר , פול . "ומרי הארגון חרת על דגלו מטרה לאפשר לכל ילדה וילד לגדול בקהילה המושתתת על שוויון , על סובלנות ועל כבוד הדדי . התכנית נולדה במקרה , בעקבות גילוי השיר , " Don't laugh at me" שהזמר פיטר יארו האזין לו עם בתו הקטנה . "בפעם הראשונה שפול , מרי ואני האזנו , "לשיר הוא מספר , "היינו על סף . "דמעות בהשראת השיר חיפש יארו דרכים לקידום ההתפתחות הרגשית , החברתית והמוסרית של ילדים , כדי לפתח סביבה כיתתית המתאפיינת בחמלה . בפרק ההקדמה של התכנית מסביר פיטר יארו : " בתחילת התכנית הילדים מקבלים הזדמנות לשתף ברגשות שחוו כאשר הם או מישהו אחר היו מטרה להתנהגות מזלזלת . ככל שהתכנית מתפתחת כן מתפתחת אצל הילדים הרגישות להשפעות הפוגעות של לעג , של הקנטה , של שמות גנאי ושל צורות נוספות של התנהגות מזלזלת , בכיתה ובחייהם בכלל . " באמצעות הפעילויות השונות , הילדים רוכשים מיומנויות כגון : זיהוי רגשות בעצמם ובאחרים , ביטוי עצמי לא-מאיים , זיהוי דעות קדומות וכדומה , והם לומדים כיצד לפתור מחלוקות וריבים בכבוד , ביצירתיות ובדרך לא-אלימה . וכך , הרגלים ישנים של עימותים ושל כעס מתחלפים בדרכים אחרות לפתרון עימותים , דרכים המכבדות את הזולת ומבוססות על שיח מתחשב יותר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

שגרירות ארה"ב בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר