עמוד:106

צעד שני בספר דברים ( בתורה , ( מופיע חוק . לפי החוק הזה בזמן מלחמה , צריך להתנהג בדרך מסוימת עם אנשי עיר רחוקה , כלומר , עם התושבים בכל מקום שנמצא מחוץ לכנען . עם אנשי עיר קרובה , שמתגוררים בה מעמי כנען , צריך להתנהג בדרך אחרת . לגבי עיר רחוקה , בספר דברים כתוב כך : " כי תקרב אל עיר להלחם עליה וקראת אליה לשלום [ ... ] כן תעשה לכל הערים הרחקת ממך מאד אשר לא מערי הגוים האלה הנה " : ( דברים , פרק כ , פס' ( 15 - 10 ג . השלימו לפי הכתוב בספר דברים : כשמתקרבים לעיר רחוקה במטרה להילחם בה , צריך להציע לה תחילה ( במחברת ) . לגבי עיר קרובה , בספר דברים כתוב כך : " רק מערי העמים האלה אשר ה' אלהיך נתן לך נחלה לא תחיה כל נשמה : כי החרם תחרימם החתי והאמרי הכנעני והפרזי החוי והיבוסי כאשר צוך ה' אלהיך : למען אשר לא ילמדו אתכם לעשות ככל תועבתם אשר עשו לאלהיהם וחטאתם לה' אלהיכם " : ( דברים , פרק כ , פס' ( 18 - 16 ד . השלימו לפי הכתוב בספר דברים : כשבאים להילחם בעיר קרובה , צריך לעשות ( במחברת ) ( כפי שלמדנו בפרק ח ביהושע . ( צעד שלישי - סיכום : לפי החוקים הכתובים בתורה אסור לכרות ברית עם עמי כנען , מתוך חשש שעמים אלה ישפיעו לרעה על ישראל . לכן צריך לעשות חרם על ערים קרובות , ערי כנען . ברית שלום , לעומת זאת , מותר לכרות רק עם ערים רחוקות . ה . מדוע , לדעתכם , התחפשו הגבעונים לאנשים שבאו מעיר רחוקה ? ו . אם כך , האם "איש ישראל" צדקו כאשר ביקשו לברר מאיפה הנוודים ולא הסכימו מיד לבקשת הגבעונים ? דברים כ , : 18-10 אשר לא מערי הגוים האלה - הערים שלא יושב בהן עם מעמי כנען . לא תחיה - לא תשאיר בחיים . כל נשמה - כל יצור חי . למען אשר לא - [ ... ] כדי שלא ...

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר